Fietsen is de mobiliteit van de toekomst, aldus wethouder Mobiliteit Harriët Tiemens van Nijmegen. 'Maar je moet er wel veel geld voor uittrekken, want het zit meestal niet vanzelf in de budgetten. Daar begint het mee. Bij ons stond in het coalitieakkoord dat we 5 miljoen extra gingen uittrekken voor fietsen. Ook omdat er vaak subsidies beschikbaar zijn, vanuit het Rijk, Beter Benutten en de provincie, die meestal gecofinancierd moeten worden. Dus moet je over eigen budget beschikken.'
Senior adviseur Willem Bosch van Zwolle benadrukt dat de politiek vraagt om praktische, herkenbare oplossingen. "Politici slaan aan op thema’s waar de burger (kiezer) last van heeft, over klaagt en/of blij van wordt." Herinrichting van wegen tot fietsstraat levert bijvoorbeeld vaak veel draagvlak bij de bevolking op, het verbeteren van fietsparkeren in het centrum en bij wijkwinkelcentra en het station ook.
Verkeerskundige Arnold Bongers van ’s-Hertogenbosch geeft aan dat de framing van de fiets
kan verschillen al naar gelang de politieke kleur. 'De fiets als invulling van duurzame mobiliteit scoort vaak goed bij milieubewuste partijen. Maar de fiets als vervoermiddel dat vrijheid in mobiliteit biedt (altijd overal wanneer het jou uitkomt) scoort weer goed bij liberale politici.'