Neemt Google de stad over?

  • Soort:Artikelen Fietsverkeer
  • Auteur:Ron Hendriks
  • Uitgever:Fietsverkeer nr. 41
  • Datum:27-11-2017

Wat&betekent&de&zelfrijdende&auto&voor&de&stad?&En&voor&de&positie&van&de&fietser? Specialisten laten zich uit over de technische (on)mogelijkheden en maatschappelijke voorkeuren.&

&


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid denkt dat er op z’n snelst in 2045 automatisch rijdende voertuigen van het hoogste niveau - volautomatisch, zonder bestuurder - zullen rijden. Het zal nog minimaal 20 jaar langer duren voordat ze het vervoer in de stad geheel zullen ‘overnemen’.
    Maar als het aan de bouwers van zelfrijdende auto’s ligt, gaat het allemaal veel sneller. 
    De TU Delft verwacht dat we het eerst automatische remsystemen zullen zien verschijnen. 'De grote livesaver'. Op dit moment kan echter nog niemand een 100 procent garantie bieden dat een zelfrijdende auto altijd op tijd fietsers detecteert.
    De zelfrijdende auto is op dit moment vooral een technische innovatie, waarbij het gevaar dreigt dat de maatschappelijke impact verwaarloosd wordt. Steden moeten zelf beslissen wat voor stad ze willen zijn en dat niet overlaten aan autofabrikanten, aldus is een vaker gehoorde opvatting.

     

     

Relevantie

Scroll naar boven