Argumentaties van autobezitters bij het maken van een korte rit

  • Soort:Onderzoeksrapporten
  • Auteur:M. van Twuijver (AVV), M. Schreuders en R. Jansen (Goudappel Coffeng bv)
  • Uitgever:AVV
  • Datum:15-11-2006

Uitgebreid kwalitatief en kwantitatief onderzoek met als&doel inzicht te krijgen in de vraag waarom en wanneer autobezitters&kiezen voor de fiets dan wel de auto op afstanden tot 7,5 kilometer.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Bij burgers die de fiets verkiezen boven de auto als zij een korte rit maken om boodschappen te doen, spelen argumenten op het vlak van gezondheid, milieu, te vervoeren kleine hoeveelheden en het plezier in fietsen een rol. Maar ook overwegingen die het verkeer betreffen: de reissnelheid per fiets, niet hoeven zoeken naar een parkeerplaats voor de auto en besparing van parkeerkosten.
    Voor de vier andere ritmotieven uit het onderzoek - kinderen halen en brengen, sporten en verenigingsbezoek, uitgaan en woon-werkverkeer - laten de scores op de argumenten om voor de fiets of de auto te kiezen een vrijwel gelijk totaalbeeld zien.
    In het geheel aan scores laten zich globaal drie elkaar deels overlappende clusters argumenten onderscheiden om voor een bepaalde rit de fiets dan wel de auto te kiezen:
    - Argumenten van persoonlijke aard, nauwelijks te beïnvloeden vanuit het verkeers- en vervoersbeleid: het is gezond, goed voor het milieu, sociaal veilig, het druk hebben, het weer.
    - Argumenten die, hoewel persoonlijk, zich hebben kunnen ontwikkelen dankzij tot nu toe gevoerd beleid: snel, leuk, gewend zijn, comfortabel. Als fietsen vervelend en reuze onveilig zou zijn en alleen zou kunnen op een hobbelig randje van de weg naast druk en lawaaierig autoverkeer, zouden niet zoveel mensen eraan gewend zijn en het leuk vinden. Juist de goede fietsvoorzieningen die in het verleden zijn aangelegd, zorgen ervoor dat de positieve keuzes voor de fiets beklijven. Net zo goed gaan wijkbewoners eerder met de auto dan met de fiets naar hun ‘eigen’ wijkwinkelcentrum als er veel, liefst gratis, autoparkeerplaatsen zijn en alleen muren en vlaggenmasten om fietsen tegen te parkeren.
    - Argumenten die sterk rationeel zijn en gerelateerd aan het niveau van de beschikbare infrastructuur en andere (verkeers)voorzieningen: reissnelheid, parkeermogelijkheden, kosten, gevoelens van (on)veiligheid, kans op ongevallen, reiskostenvergoeding.

    Onderzoek Verplaatsingsrepertoire Korte Rit

     

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Verplaatsingsrepertoire Korte Rit

Scroll naar boven