Veel automobilisten willen wel fietsen

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:09-06-2010

Vier van de tien automobilisten peinzen er niet over om de fiets te pakken naar het werk. Maar de rest denkt er min of meer serieus over na. De groep potentiële fietsers is dus groot. Met een beetje duwen en trekken zijn die wellicht over de streep te helpen. De portemonnee is daarbij de gevoelige plek, zo blijkt uit een studie van TNO naar de mogelijkheden om fietsen naar het werk te stimuleren.


De studie, in opdracht van het ministerie van VWS, ging er vooral om uit te zoeken welke beleidsmaatregelen effect kunnen op het stimuleren van woon-werkfietsen. TNO combineerde daartoe gegevens uit de literatuur met een voor deze studie uitgevoerd onderzoek onder autogebruikers die op befietsbare afstand van hun werk wonen.
Uit de studie komt naar voren dat financiële prikkels en verbetering van fietsvoorzieningen het meeste effect sorteren. Financiële prikkels kunnen bijvoorbeeld voortkomen uit invoering van de kilometerheffing, een aangescherpt parkeerbeleid en veranderingen in de vergoedingen van de reiskosten. Deze maatregelen zullen echter alleen inwerken op het gewoontegedrag van de automobilist als er forse ingegrepen wordt en er een soort schokeffect teweeg wordt gebracht, waardoor men de vervoerswijzekeuze gaat heroverwegen, zo denkt TNO. 
Naast dergelijke pushmaatregelen is de groep twijfelaar ook ontvankelijk voor pull maatregelen. Zo biedt het verbeteren van de fietsvoorzieningen een effectieve stimulans om automobilisten te laten fietsen als ze de hoeveelheid tijd voor het woon-werk verkeer verminderen. Dan helpen ook de kleine beetjes, zoals een betere afstelling van verkeerslichten, een kilometervergoeding voor fietsers en het gebruik van een buienradar. TNO ziet ook veel in de elektrische fiets. Een aanschafregeling en het stimuleren van gratis tijdelijk gebruik van de elektrische fiets kunnen de weifelaars over de brug helpen. Voorlichting werkt maar beperkt, maar is volgens TNO wel nodig om de andere maatregelen te ondersteunen.

Overigens fietst een significante groep niet vanwege specifieke redenen  Deze groep is ongeveer 25% van de ondervraagden en de redenen zijn: 1) nacht- en/of ploegendienst (veiligheid), 2) ouders met kinderen (logistiek) en 3) gezondheidsredenen (fysieke problemen). Beleid om deze groepen te stimuleren tot overstappen vraagt om specifieke maatregelen, waarbij gedacht kan worden aan maatregelen om de veiligheid te verhogen, bijvoorbeeld door gezamenlijk te fietsen (groep 1), logistieke ondersteuning van ouders bij het wegbrengen van kinderen om toch weer tijdswinst te kunnen behalen (groep 2), en stimulering van het gebruik van de elektrische fiets (groep 3).

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Veel automobilisten willen wel fietsen

Scroll naar boven