Tweerichtingsfietspaden en spookfietsen

  • Soort:Onderzoeksrapporten
  • Auteur:Drs. R. Methorst en Dr. J.P. Schepers
  • Uitgever:Rijkswaterstaat WVL
  • Datum:09-04-2015

Een onderzoek van Rijkswaterstaat WVL naar de achtergronden van de verhoogde verkeersrisico&'s op fietspaden&die in twee richtingen worden bereden en in het bijzonder die van het clandestien tegen de richting in fietsen, om te achterhalen welke realistische mogelijkheden er bestaan om de veiligheid op fietspaden te verbeteren.&


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Samenvattend zijn de conclusies met betrekking tot de risico’s van tweerichtingsfietspaden en spookfietsen:

    • Tweerichtingsfietspaden zijn onveiliger dan eenrichtingsfietspaden
    • Tweerichtingsfietspaden en spookfietsen op éénrichtingsfietspaden komen nu zoveel voor dat ze niet meer tegen te gaan zijn
    • Er zijn geen aanwijzingen dat het spookfietsen de laatste paar jaren is toegenomen; de toename vond waarschijnlijk sluipend over vele jaren plaats
    • Er vallen per jaar gemiddeld 0,5 fietsdoden en 60 ernstig gewonden als gevolg van spookfietsen, en 3 fietsdoden en 360 ernstig gewonden ten gevolge van links van de weg rijden op tweerichtingsfietspaden; tezamen gaat het daarbij om circa 3% van de fietsdoden en 4,5% van de ernstig gewonden onder fietsers
    • Over fiets-fietsongevallen op tweerichtingsfietspaden en op éénrichtingspaden door spookfietsen, kan door gebrek aan gegevens geen uitspraak worden gedaan
    • Weggebruikers (zowel fietsers als bestuurders gemotoriseerde voertuigen) onderschatten de risico’s van tweerichtingsfietspaden en spookfietsen en houden er niet voldoende rekening mee
    • Vanwege de hogere rijtaaklast van de autobestuurder en daarmee gepaard gaande tijdgebrek en vergissingen, is het niet te verwachten dat de verhoogde risico’s door een leereffect zullen worden opgelost
    • Daar waar mogelijk moet de erfenis uit het verleden aan éénrichtingsfietspaden worden gekoesterd
    • Tweerichtingsfietspaden zijn veiliger te maken door actieve verkeersmanagement (in het bijzonder verkeerslichten), de zichtbaarheid en opvallendheid van de fietsers te verbeteren en de aanrijsnelheid van het gemotoriseerde verkeer te verlagen tot maximaal 30 km/h
    • Spookfietsen is ongewenst gedrag, maar er kan niet worden gerekend op handhaving van de gedragsregels door de politie. De enige optie om de veiligheid van de fietser te waarborgen is zorgen dat de politie daar niet voor nodig is. Dat betekent dan wel gedogen en te sturen op context, in het bijzonder fysiek onaantrekkelijk maken als het echt niet anders kan, dan wel het éénrichtingsfietspad naar een tweerichtingsfietspad met de nodige veiligheidsvoorzieningen
    • Uit de fietstellingen, observaties en vertellingen van de respondenten blijkt dat fietsers op (relatief) drukke en smalle fietspaden zelfregulatie toepassen: als er veel fietsverkeer en weinig ruimte is, gaan maar weinig fietsers ter plekke de strijd aan door tegen de stroom in fietsen
    • Fietsvriendelijkheid betreft afwegingen tussen enerzijds comfort en gemak van fietsers en verkeersveiligheid van de fietsers anderzijds.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Tweerichtingsfietspaden en spookfietsen

Scroll naar boven