Rotterdam wil de fiets beter laten doorstromen

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:01-10-2007

Het stedelijk fietsnetwerk zal worden voltooid, verkeerslichten worden beter op fietsers afgesteld en er komen meer fietsenstallingen. En de recreatieve fietsers krijgen knooppuntbewegwijzering. Dat staat in het&‘Actieplan Rotterdam Fietst&' waarin het college de plannen voor de komende jaren ontvouwt.


Binnen het stedelijk fietsnetwerk van Rotterdam richt de aandacht zich vooral op de realisatie van 17 stedelijke hoofdfietsroutes die de deelgemeenten verbinden met het stadscentrum, Zuidplein, Kralingse Zoom en Alexander. Op stedelijk schaalniveau zijn dit de belangrijkste bestemmingen voor fietsers.
Het fietsroutenetwerk wordt intensief door fietsers gebruikt. Het drukste punt in het fietsnetwerk is de Erasmusbrug. Ruim 5.500 fietsers passeren deze brug tussen 7.00 en 19.00 uur.
De ingrepen aan het netwerk variëren de komende jaren van het aanbrengen van asfalt tot het aanleggen van vrijliggende fietspaden. Naast de 20 kilometer die in het kader van het actieplan wordt aangepakt, wordt minimaal 9 kilometer van het stedelijk netwerk op kwaliteitsniveau gebracht door mee te liften met lopende projecten voor groot onderhoud en reconstructie.
Ook het recreatief fietsen behoort tot het actieplan. Men streeft naar het aanbrengen van knooppuntbewegwijzering en de realisatie van ontbrekende schakels in het netwerk.

De nota schenk veel aandacht aan mogelijkheden om de doorstroming van fietsers op de stedelijke hoofdfietsroutes bij verkeerslichten te verbeteren. Bij verkeerslichten met een cyclustijd van meer dan 90 seconden gaat men na of het mogelijk is de cyclustijd voor fietsers te verkorten, bijvoorbeeld door realiseren van twee keer groen per cyclus of verlengen van de groentijd.
Bij een hoog percentage rechtdoorgaand fietsverkeer zal men vaker afstandsdetectie overwegen. En als op een kruispunt rechtsafslaand autoverkeer een tweerichtingsfietspad kruist, krijgen de verkeerslichten van het autoverkeer en het fietsverkeer niet samen groen. Kruist autoverkeer een éénrichtingsfietspad, dan mogen de verkeerslichten van beide richtingen wel samen groen krijgen, tenzij de intensiteit van het afslaand autoverkeer hoger is dan 150 motorvoertuigen per uur, of er veel afslaand vrachtverkeer is. Bij kruisingen waar fietsverkeer gemengd is met autoverkeer en er sprake is van regelmatig afslaand vrachtverkeer, wordt een dodehoekspiegel aangebracht.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Rotterdam wil de fiets beter laten doorstromen

Scroll naar boven