Relaxed fietsen in een autostad

  • Soort:Artikelen Fietsverkeer
  • Auteur:Dirk Ligtermoet, Ligtermoet en partners
  • Uitgever:Fietsverkeer nr. 30
  • Datum:11-06-2012

Rotterdam staat bekend als een autostad met bovendien een metro die on-Nederlands aantrekkelijk is. De fiets zal daarom altijd wel een onder-geschikte rol blijven spelen. Hoewel het in Rotterdam wel erg comfortabel fietsen is. Een impressie.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Rotterdam telt in Nederlands perspectief weinig fietsers. Een aandeel in de modal split van circa 14% is laag. Andere grote steden scoren beter (Den Haag, 18%) of veel beter (Utrecht, Eindhoven en Amsterdam, circa 21%). De gemeente monitort zelf ook, via een jaarlijkse omnibusenquête en een net van telpunten. Beide onderzoeken geven een licht stijgende lijn in fietsgebruik te zien.
    Het lage fietsgebruik heeft alles te maken met de ruimtelijke structuur en stedenbouwkundige opzet van de stad. Rotterdam is een van de weinige ‘nieuwe’ steden in Nederland. In het uitgestrekte Rotterdam omvat het geheel van 17 fietshoofdroutes bijna 200 kilometer. Maar ook in Rotterdam zijn er delen van hoofdfietsroutes die over rustiger wegen en door woonstraten lopen. Daar werd en wordt evenzeer het nodige aangepakt, vooral met inrichtingsvarianten die in de buurt van fietsstraten zitten.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Relaxed fietsen in een autostad

Scroll naar boven