Reductie CO2 vooral te bereiken door betere fietsinfrastructuur

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:04-12-2008

Verbetering van fietsinfrastructuur is volgens onderzoeksbureau CE een doeltreffender manier om CO2 te reduceren dan investeren in een betere doorstroming van het autoverkeer. De vraag is echter wel hoeveel fietsmaatregelen&precies opleveren. Daarom zouden de effecten&beter gemonitord moeten worden.


In de CE-studie 'Minder emissies door investeren in infrastructuur' zijn door CE verschillende opties bekeken om CO2 -emissies te reduceren. Het gaat om maatregelen ter bevordering van de doorstroming van verkeer, ter bevordering van modal shift en maatregelen om het energiegebruik van voertuigen te reduceren. 

Verbetering van de fietsinfrastructuur heeft volgens CE het hoogste rendement van de onderzochte 'mobiliteitsmaatregelen'. Investeringen in (auto)infrastructuur die primair tot doel hebben om de doorstroming te verbeteren blijken geen effectief middel in de strijd tegen klimaatverandering. Een betere doorstroming zorgt wel voor lagere emissies per voertuigkilometer maar op de langere termijn, ook voor een toename van het totale verkeersvolume, aldus CE. 

Betere fietsinfrastructuur kan volgens CE bijdragen aan een substantiële CO2 -reductie. CE rekent voor dat als bijvoorbeeld fietsbeleid in een stad ertoe leidt dat 2.500 mensen per dag 5 kilometer minder met hun auto rijden dat 1 kiloton CO2 bespaart. Voor heel Nederland zou het maximale potentieel mogelijk in de orde van 100 tot 250 kiloton per jaar kunnen liggen.
Verbetering van fietsinfrastructuur heeft naast klimaateffecten veel positieve neveneffecten op luchtkwaliteit, geluid en de volksgezondheid. Er zijn verschillende maatregelen mogelijk om de fietsvriendelijkheid te verbeteren door aanpassingen aan infrastructuur, zoals:
- aanleg en of verbetering van parkeervoorzieningen voor fietsen;
- aanleg van fietspaden of bijv. fietsroutes door woonwijken of stadscentra, bij
voorkeur apart van autoverkeer;
- aanleg van fietstunnels;
- afstelling verkeerslichten en aanpassing voorrang op kruisingen en rotondes.

Het potentieel van dergelijke maatregelen is echter niet goed te kwantificeren doordat er onvoldoende evaluaties zijn waarin de effecten van betere fietsvoorzieningen op de afname van autogebruik zijn gekwantificeerd, zegt CE. Aanbevolen wordt om aan de effecten van investeringen fietsinfrastructuur daarom beter te monitoren.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Reductie CO2 vooral te bereiken door betere fietsinfrastructuur

Scroll naar boven