CO2-reductie drijfveer achter Oostenrijks fietsbeleid

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:16-04-2008

Niet het ministerie van Verkeer en Waterstaat maar het Lebensministerium is de aanjager van het Oostenrijkse fietsbeleid. Met CO2-reductie en een betere gezondheid als belangrijkste drijfveren.


Het aandeel van de fiets in Oostenrijk moet in 2015 zijn verdubbeld. Met leuzen als 'Lass die Wadeln auch im Alltag radeln' speelt de Oostenrijkse overheid middels verschillende campagnes nadrukkelijk in op het milieubewustzijn. Zo kunnen gemeenten en bedrijven gratis onderzoek laten doen hoe de fiets lokaal kan bijdragen aan CO2-reductie. Voor maatregelen is gerichte subsidie beschikbaar. Een ander initiatief is het bike2business project. Bedrijven worden gestimuleerd om hun werknemers te laten fietsen. In verschillende categorieën wordt het meest fietsvriendelijke bedrijf gekozen, met als neveneffect dat dit ook het milieuvriendelijke imago ten goede komt. En via brochures worden gemeenten, scholen en organisaties aangespoord zich met fietsbeleid klima:aktiv op te stellen. Daarvan maakten tot nu toe 64 instellingen gebruik, samen goed voor een jaarlijkse besparing van 19.000 ton CO2. Koplopers zijn de regio Steiermark met 6000 ton en fietsstad Graz met 3000 ton bespaarde CO2. Uiteindelijk moet de aanpak ertoe leiden dat jaarlijks 560 miljoen tot 1,6 miljard autokilometers worden bespaard. En dat betekent 270 tot 780 ton stikstofoxide minder en 100.000 tot 270.000 ton CO2.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

CO2-reductie drijfveer achter Oostenrijks fietsbeleid

Scroll naar boven