Protestanten vaker op de fiets

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:21-11-2011

Zes plaatsen uit de bible-belt staan in de top twintig van fietsgemeenten. Is dat toeval? Volgens Thijs Koolhof waarschijnlijk niet. In zijn bachelorscriptie 'Een goed&rentmeester fietst. Katholicisme, protestantisme & de fiets&' concludeert hij dat de manier waarop het rentmeesterschap in het protestantisme wordt ervaren bijdraagt aan een hoger, dan gemiddeld, fietsgebruik.&


Het is overigens niet voor het eerst dat er een verband wordt gelegd tussen religie en fietsgebruik. Uit de Fietsbalans 2000 bleek bijvoorbeeld al dat hoe hoger het percentage protestanten is, hoe hoger het aandeel van de fiets (Meppel, Zwolle en Middelburg). Hoe meer katholieken, des te lager het fietsgebruik (Landgraaf, Maastricht en Den Bosch).
Koolhof, student aan de Radboud Universiteit Nijmegen, constateert dat het protestantse rentmeesterschap meer aanleidingen biedt om de fiets te nemen dan het katholieke rentmeesterschap. 'In het katholicisme is het rentmeesterschap eigenlijk hetzelfde als duurzaamheid in de geseculariseerde samenleving. De formulering van duurzaamheid door de Commissie Brundtland is ook bijna identiek aan de formulering van het begrip rentmeesterschap door paus Johannes Paulus II. De katholieke beleving van het rentmeesterschap geeft zeker aanleiding om te fietsen maar de manier waarop het rentmeesterschap in het protestantisme wordt ervaren geeft meer aanleiding om te fietsen', aldus Koolhof. 'Behalve dat het hier staat voor duurzaamheid staat het ook voor spaarzaamheid. Zodoende blijkt op basis van dit onderzoek dat protestanten, in vergelijking met katholieken, vanuit hun religie meer aanleiding hebben om de fiets te gebruiken. Het protestante geloof lijkt dus positief bij te dragen aan het fietsgebruik.'
Ook in de programmapunten van zowel de ChristenUnie als de Staatkundig Gereformeerde Partij voor de landelijke en de gemeentelijke verkiezingen ziet Koolhof terug dat zij in het rentmeesterschap aanleiding zien om het fietsgebruik door middel van gunstig fietsbeleid te vergroten.
Koolhof toetste deze bevindingen aan de hand van een vergelijkend onderzoek bij de overwegend katholieke gemeente Tubbergen en het veelal protestantse Kampen. De ondervraagde katholieken zagen in hun religie inderdaad geen aanknopingspunten om de fiets boven de auto te stellen. Ze fietsen wel, maar doen dit niet vanuit een religieuze overtuiging. Dit in tegenstelling tot de bevraagde protestanten; van hen zat de helft vanwege hun religie op de fiets. Het antwoord op de hoofdvraag in hoeverre het fietsgebruik en fietsbeleid in de katholieke gemeente Tubbergen en protestantse gemeente Kampen beïnvloed wordt door religieuze waarden en normen is simpel, aldus Koolhof: In Kampen heel erg, in Tubbergen eigenlijk niet.

Meer inzicht in de link tussen religie en fietsgebruik en fietsbeleid is wetenschappelijk
relevant omdat het een bijdrage levert aan meer inzicht in de rol van culturele factoren in het fietsgebruik en fietsbeleid, aldus Koolhof. Niet alleen zal dit bijdragen aan meer begrip in de verschillen in het gebruik van de fiets, ook zal het mogelijk een bijdrage leveren aan het schetsen van verwachtingen ten aanzien van toekomstig fietsgebruik. Want wanneer de link tussen religie en fietsgebruik wordt gelegd kan dit van waarde zijn voor het voorspellen van toekomstig fietsgebruik. Wanneer het zo is dat religie invloed heeft op het fietsgebruik, dan zal dit bij een verdere secularisering van de Nederlandse samenleving effect hebben op de gehele samenleving.

Relevantie

Scroll naar boven