Park and Bike: een nieuw concept voor congestiegevoelige gebieden?

  • Soort:Onderzoeksrapporten
  • Auteur:drs. Arnoud van de Vrugt en dr.ir. Ilona Bos, Radboud Universiteit Nijmegen,
  • Uitgever:Radboud Universiteit Nijmegen
  • Datum:24-09-2007

Onderzoeksrapport met verkenning van de mogelijkheden van Park+Bike.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Om bereikbaarheidsproblemen in stedelijke gebieden het hoofd te bieden zou het Park
    and Bike (P+B) concept een waardevolle aanvulling kunnen zijn op de bestaande
    Parkeer en Reis (P+R) faciliteiten. P+B faciliteiten zijn overstappunten waar reizigers
    hun auto kunnen parkeren en hun reis voort kunnen zetten met de fiets. De fiets is op
    korte afstanden relatief snel en biedt in vergelijking met het huidige openbaar vervoer in
    veel gevallen meer vrijheid en flexibiliteit. Het doel van dit paper is een antwoord te
    geven op de vraag hoe gemeenten de totstandkoming en het succesvol gebruik van P+B
    kunnen bevorderen, en op welke wijze het proces rond de realisering en exploitatie van
    P+B optimaal kan worden vormgegeven.
    Ten eerste is aan de hand van een uitgebreide literatuurstudie naar P+R gebruik
    en fietsgebruik in het algemeen, een toetsingskader gedefinieerd. Vervolgens is voor
    een dertiental gemeenten uiteengezet op welke manieren op dit moment parkeren,
    fietsen, P+R, en in enkele cases het P+B-concept, worden geïntegreerd in het
    gemeentelijk verkeer- en vervoersbeleid. Tenslotte zijn twee casestudies uitgevoerd
    leidend tot aanbevelingen hoe het proces rond de realisering en exploitatie van P+B
    voorzieningen optimaal kan worden vormgegeven.
    Behalve dat een P+B alternatief snel en goedkoop dient te zijn, blijkt uit de
    literatuur dat bestemmingen op maximaal 2,5 a 3 km van het P+B terrein mogen zijn
    gelegen en dat optimale fietscondities dienen te worden gerealiseerd om het natransport
    aantrekkelijk te laten zijn. Verder zijn de kansen voor P+B locaties het grootst op
    locaties waar geen of weinig ontsluitend openbaar vervoer aanwezig is, waar veel
    werkgelegenheid is binnen een straal van 3 km en wanneer deze worden gerealiseerd op
    locaties die bewaakt zijn. Verder zijn flankerende maatregelen om het autogebruik op
    eindbestemming te ontmoedigen van groot belang.
    Bij de implementatie van het P+B-concept is het belangrijk om de doelgroep, de
    forenzen te bereiken. Op dit moment werken gemeenten vooral vanuit een
    aanbodgerichte benadering. Uit dit onderzoek blijkt echter dat gemeenten bedrijven
    actief zouden moeten betrekken in het proces rond de realisatie en exploitatie van P+B
    faciliteiten. Het P+B concept dient vanuit een vraaggerichte benadering worden
    neergezet: door P+B te promoten bij bedrijven, bedrijven te betrekken bij de
    planvormingsfase en door goedkope abonnementen aan te gaan bieden.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Park and Bike een nieuw concept voor congestiegevoelige gebieden

Scroll naar boven