Om bereikbaarheidsproblemen in stedelijke gebieden het hoofd te bieden zou het Park
and Bike (P+B) concept een waardevolle aanvulling kunnen zijn op de bestaande
Parkeer en Reis (P+R) faciliteiten. P+B faciliteiten zijn overstappunten waar reizigers
hun auto kunnen parkeren en hun reis voort kunnen zetten met de fiets. De fiets is op
korte afstanden relatief snel en biedt in vergelijking met het huidige openbaar vervoer in
veel gevallen meer vrijheid en flexibiliteit. Het doel van dit paper is een antwoord te
geven op de vraag hoe gemeenten de totstandkoming en het succesvol gebruik van P+B
kunnen bevorderen, en op welke wijze het proces rond de realisering en exploitatie van
P+B optimaal kan worden vormgegeven.
Ten eerste is aan de hand van een uitgebreide literatuurstudie naar P+R gebruik
en fietsgebruik in het algemeen, een toetsingskader gedefinieerd. Vervolgens is voor
een dertiental gemeenten uiteengezet op welke manieren op dit moment parkeren,
fietsen, P+R, en in enkele cases het P+B-concept, worden geïntegreerd in het
gemeentelijk verkeer- en vervoersbeleid. Tenslotte zijn twee casestudies uitgevoerd
leidend tot aanbevelingen hoe het proces rond de realisering en exploitatie van P+B
voorzieningen optimaal kan worden vormgegeven.
Behalve dat een P+B alternatief snel en goedkoop dient te zijn, blijkt uit de
literatuur dat bestemmingen op maximaal 2,5 a 3 km van het P+B terrein mogen zijn
gelegen en dat optimale fietscondities dienen te worden gerealiseerd om het natransport
aantrekkelijk te laten zijn. Verder zijn de kansen voor P+B locaties het grootst op
locaties waar geen of weinig ontsluitend openbaar vervoer aanwezig is, waar veel
werkgelegenheid is binnen een straal van 3 km en wanneer deze worden gerealiseerd op
locaties die bewaakt zijn. Verder zijn flankerende maatregelen om het autogebruik op
eindbestemming te ontmoedigen van groot belang.
Bij de implementatie van het P+B-concept is het belangrijk om de doelgroep, de
forenzen te bereiken. Op dit moment werken gemeenten vooral vanuit een
aanbodgerichte benadering. Uit dit onderzoek blijkt echter dat gemeenten bedrijven
actief zouden moeten betrekken in het proces rond de realisatie en exploitatie van P+B
faciliteiten. Het P+B concept dient vanuit een vraaggerichte benadering worden
neergezet: door P+B te promoten bij bedrijven, bedrijven te betrekken bij de
planvormingsfase en door goedkope abonnementen aan te gaan bieden.