Leeuwarden denkt steeds meer aan de fiets

  • Soort:Artikelen Fietsverkeer
  • Auteur:Dirk Ligtermoet - Ligtermoet & Partners
  • Uitgever:Fietsverkeer nr 15, feb. 2007, pag 12-13.
  • Datum:15-02-2007

Leeuwarden wil de nieuwe grote woonwijk De Zuidlanden optimaal voor fietsers verbinden aan de stad – en in de stad vooral stallingen en rotonde-voorrang realiseren.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • De Friese hoofdstad staat al tijden in de absolute top van fietssteden. Althans, als het om fietsgebruik gaat. Het fietsbeleid van Leeuwarden werd echter zelden als voorbeeldig neergezet. In de Fietsbalans 2002 scoorde Leeuwarden dan ook helemaal niet goed. Wél in fietsgebruik en in verkeersveiligheid, maar de directheid, het comfort en de concurrentiepositie lieten veel te wensen over. Komt daar met een nieuw verkeersplan en een nieuwe fietsnota verandering in? We kijken naar het beleid in de bestaande stad en naar het beleid voor de grote uitbreidingswijk De Zuidlanden. De langste afstand uit De
    Zuidlanden naar het stadscentrum is net 4 km. De zuidkant van Leeuwarden is nu een uiterst harde Stadsrand. Het Van Harinxmakanaal vormt voor fietsers vanuit De Zuidlanden een belangrijke barrière richting binnenstad. Maar niet de enige: vervolgens komen fietsers ook de stadsring en de spoorbaan tegen. Om het fietsnetwerk goed aan te sluiten op de bestaande stad heeft Leeuwarden ambitieuze plannen: drie dure fietsroutes naar de binnenstad, die vele barrières moeten overwinnen. En in de stad moeten stallingen sterk uitgebreid worden en vele rotondes omgevormd worden naar ‘fietsers in de voorrang’.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Leeuwarden denkt steeds meer aan de fiets

Scroll naar boven