Kiezen voor de fietser: Meerjarenbeleidsplan Fiets 2007-2010 Amsterdam

  • Soort:Beleidsdocumenten
  • Auteur:R. Hilhorst
  • Uitgever:Amsterdam
  • Datum:10-10-2007

Het meerjarenplan 2007-2010 van Amsterdam, met een kosten-totaal van liefst 100 mln euro en een sterk accent op fietsparkeren/ fietsdiefstal.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Het aantal verplaatsingen per fiets is sinds 1986 met twintig procent toegenomen. Vooral in de binnenstad en de negentiende-eeuwse wijken van Amsterdam wordt veel gefietst. De toename van het fietsgebruik heeft geleid tot een groter aandeel (+7%) van de fiets in de modal split (of vervoermiddelkeuze). In 2004 ziet de modal split er als volgt uit: auto 41%, openbaar vervoer 22% en fiets 37%. Hoewel het fietsbezit en fietsgebruik de afgelopen twintig jaar flink zijn gegroeid, blijkt uit een recent onderzoek van de dienst Onderzoek en Statistiek (O+S) dat een derde van de Amsterdammers voor relatief korte afstanden nog steeds de auto gebruikt. Voor deze afstanden tot vijf kilometer vormt de fiets een prima alternatief.
    In dit Meerjarenbeleidsplan Fiets wordt beschreven op welke wijze de gemeente knelpunten gaat oppakken om het fietsgebruik de komende jaren een impuls te geven. Ambities:
    - Meer fietsparkeervoorzieningen creëren en de bezettingsgraad van stallingen verhogen.
    - De bestrijding van fietsdiefstal voortzetten, met als doel een reductie van 10% in 2005 tot 6% in 2010.
    - De ‘ontbrekende schakels’ in het Hoofdnet Fiets aanbrengen.
    - Het bevorderen van de verkeersveiligheid van de fietser.
    - Goed beheer en onderhoud van het Hoofdnet Fiets.
    - De zwakke schakels in het Hoofdnet Fiets verbeteren.
    - Meer aandacht voor het stedelijke belang van de fiets in de gemeentelijke communicatie.
    - Sneller en beter van plan naar uitvoering.

Relevantie

Scroll naar boven