Fietsstad 's-Hertogenbosch: het succes in beeld

  • Soort:Artikelen Fietsverkeer
  • Auteur:Dirk Ligtermoet - Ligtermoet & partners
  • Uitgever:Fietsverkeer nr. 29
  • Datum:05-03-2012

&'s-Hertogenbosch werd in 2011 Fietsstad van Nederland en kan zich inmiddels voegen bij het&lijstje van erkende fietssteden als Veenendaal, Houten en Groningen. Nog niet qua fietsgebruik,&maar wel als het gaat om de kwaliteit van het fietsbeleid. Het succes heeft veel te maken met de&mensen en de organisatie.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Terwijl in tal van stadscentra de restricties aan fietsgebruik toenemen, ging het in ’s-Hertogenbosch de andere kant op. 
    - Meer bewaakte stallingen, meer capaciteit ook – en alles gratis gemaakt. Inmiddels drie bewaakte stallingen op tamelijk tot erg goede locaties met een gezamenlijke capaciteit van 2300 plaatsen.
    - Uitgezonderd de Markt op de dag dat daar de warenmarkt is, zijn de voetgangersstraten van het stadshart (weer) opengesteld voor fietsers. Allemaal en altijd.

    Voor de Fietsstad-verkiezing telde schoolverkeer dit jaar zwaar mee. Dat legde Den Bosch geen windeieren, want (ook) op dit onderwerp is het gemeentelijk beleid, onder de naam Duurzaam veilige schoolomgeving, systematisch, volwassen en effectief.

    ’s-Hertogenbosch is Fietsstad, maar inmiddels misschien ook wel Fietsstraten-stad. Sinds 2005 is er acht km fietsstraat bij gekomen. Een ander opvallende constatering: .De laatste jaren zijn maar liefst acht rotondes aangelegd, vooral met tweerichtingenfietspaden. Als veel wegvakken van het hoofdfietsnet uit tweerichtingsparallelwegen bestaan, is het eigenlijk onmogelijk om vervolgens vast te houden aan eenrichtingsverkeer op fietspaden langs rotondes. Tweerichtingenpaden op rotondes dus, als onvermijdelijk en als zeer comfortabel en kort.

    Den Bosch is succesvol dankzij inhoud, personen en organisatie:
    - Inhoud, omdat het fietsbeleid werkelijk - en niet alleen in mooie notawoorden - een ontstaan kende en een verankering kreeg in het integrale verkeersbeleid van de stad.
    - Personen en dat dan zowel politiek en ambtelijk. Goede wethouders: eerst de pionierende Bart Eigeman van Groen Links en nu Jan Hoskam van de VVD, die de fiets een serieuze plaats blijft geven. Ambtelijk is het tandem Arnold Bongers en Koen van Waes opvallend effectief.
    - Organisatie – en dat verweven met die mensen: want Arnold en Koen staan ook voor het bijeenbrengen van disciplines en afdelingen die van belang zijn om effectief fietsbeleid te voeren.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Fietsstad s-Hertogenbosch - het succes in beeld

Scroll naar boven