Decisio heeft in opdracht van Tour de Force onderzoek gedaan naar de maatschappelijke exportwaarde van fietsen. Deze wordt geraamd op 1,2 tot 3,8 miljard euro per jaar. Waarvan 5 tot 55 miljoen euro aan CO2 besparing. Daarbovenop komt de belangrijke imago en diplomatieke waarde en de economische waarde: Jaarlijks bedraagt de fietsgerelateerde export tussen 2,1 en 2,7 miljard euro.
Er is bijna geen stad in de wereld die niet bezig is met het stimuleren van fietsen. Voor die steden is de voorbeeldfunctie van Nederland en de lessen die wij in het verleden al hebben geleerd van groot belang, zo blijkt uit het Decisio onderzoek. Er wordt dan ook door veel landen naar Nederland gekeken, en veel buitenlandse mobiliteitsprofessionals begrijpen niet waarom Nederland niet meer doet aan het exporteren van onze fietskennis.
Het exporteren van de voorbeeldfunctie gebeurt op drie manieren:
1. informeel, bijvoorbeeld via Youtube filmpjes en toeristen en studenten die tijdelijk in Nederland verblijven
2. Via excursies, onderwijs en bezoeken van buitenlandse mobiliteits- of RO- deskundigen
3. Door het exporteren van fietskennis, diensten en producten door Nederlandse bedrijven.
De onderzoeksresultaten laten zien hoe belangrijk het is om de Nederlandse voorbeeldfunctie veel actiever uit te dragen. In het belang van onze economie, ons klimaat, ons internationale imago en in het belang van bewoners van steden in het buitenland.
Samenvattende infographic