Eindhoven experimenteert met fietsparkeren

  • Soort:Artikelen Fietsverkeer
  • Auteur:Dirk Ligtermoet
  • Uitgever:Fietsverkeer
  • Datum:01-10-2006

Eindhoven plaatste twee experimentele fietsparkeersystemen: Lock'n'Go (beveiligde klemmen; succesvol) en de Bikedispenser (auto, natransportstalling; nog geen succes).


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Van zowel Lock’n’Go als de Bikedispenser ging begin dit jaar in Eindhoven een pilotproject van start. Lock’n’Go is een geautomatiseerd, beveiligd fietsparkeersysteem dat werkt met een pasje. De gemeente Eindhoven gaf fietsers de kans om tijdens een proefperiode van zes maanden gratis kennis te maken met Lock’n’Go, op twee locaties: bij het NS-station Eindhoven, en bij het winkelcentrum Woensel. Fietsers hadden direct belangstelling. Van de 1.000 beschikbare gratis fietspassen in de proefperiode, waren er na anderhalve maand al 500 uitgedeeld. Inmiddels is duidelijk dat deze eerste praktijkproef simpelweg geslaagd is.
    Een kenmerk van de nieuwe Bikedispenser, een volledig geautomatiseerde stalling, is dat het met ‘eigen’, speciale fietsen werkt. Dat levert aanzienlijke winsten in het ruimtegebruik op: de op maat gemaakte fietsen kunnen heel compact opgeslagen worden. Voor deze
    aan de automatische stalling ‘gebonden’ fietsen heeft het Bikedispenser-systeem een soort van geautomatiseerde verhuur - en komt daarmee in de buurt van de automatische
    OV-Fietskluis, die op acht NS-stations operationeel is. Degenen die de Bikedispenser gebruiken, zijn na een paar maanden proef in Eindhoven tevreden. Het aantal gebruikers is echter minimaal, ondanks pogingen om via de bedrijven op het terrein meer klanten te winnen. Dit zou aan de locatie kunnen liggen.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Eindhoven experimenteert met fietsparkeren

Scroll naar boven