Een selectie uit het actieplan
1.2 Fietsvoorzieningen uitbreiden en verbeteren
Situatieschets
Het aandeel van de fiets in het voor- en natransport is tussen
2000 en 2005 aanzienlijk gestegen. In het voortransport gaat het
om een stijging van 23% naar 38%, in het natransport van 9%
naar 12%. Bij veel van de (middel)grote centrumstations bestaat
een tekort aan onbewaakte fietsenstallingen. Het Actieplan speelt
in op de kansen die de combinatie van fiets en trein in de totale
reisketen biedt en richt zich op uitbreiding en verbetering van
fietsvoorzieningen, met name bij de (middel)grote stations. Meer
fietsgebruik in het voor- en natransport heeft bovendien positieve
gezondheidseffecten.
Ambitie
Op dit moment houden verschillende partijen, zoals NS, ProRail en
decentrale overheden, zich bezig met het ontwikkelen en aanleggen
van fietsvoorzieningen. Het Rijk pakt hier zijn ketenverantwoordelijkheid
op en voert in samenwerking met deze partijen de
volgende acties uit:
- Opstellen aanvalsplan ‘Weg met de Weesfiets’.
- Geven van een investeringsimpuls voor de aanleg van 20.000 extra
fietsparkeerplaatsen bij stations.
- Verbeteren van de bekendheid van fietsenstallingen bij stations.
Het effect op de groei van het treingebruik is structureel en doet
zich gedurende de gehele periode 2008 – 2012 voor. Het effect van
het verwijderen van weesfietsen zal het snelst optreden. Het zwaartepunt
van het effect ligt echter in de laatste jaren, aangezien dan
de nieuwe fietsvoorzieningen gereed zullen komen. Daarbij moet
rekening worden gehouden met het feit dat bepaalde doelgroepen
slechts in zeer beperkte mate te bewegen zijn om van de fiets gebruik
te maken. De rijksbijdrage voor deze maatregelen is eenmalig
en betreft maximaal € 20 miljoen.
Acties
Aanvalsplan ‘Weg met de Weesfiets’
In de onbewaakte fietsenstallingen bij (middel)grote stations wordt
een aanzienlijk deel van de stallingcapaciteit ingenomen door
fietsen die niet meer door hun eigenaar opgehaald worden. Het
aandeel van deze zogenoemde weesfietsen bedraagt soms meer dan
20% van de totale stallingscapaciteit. Het ministerie van Verkeer en
Waterstaat stelt samen met NS, ProRail, de decentrale overheden
en de consumentenorganisaties een aanvalsplan op om op korte
termijn te starten met het verwijderen van deze weesfietsen. Het
korte-termijn resultaat is een verhoging van de beschikbare stallingcapaciteit
en een betere uitstraling van de stationsomgeving.
Het aanvalsplan betreft met name de onbewaakte fietsenstallingen
in de stationsomgeving. In de bewaakte fietsenstallingen wordt
afdoende gecontroleerd. In enkele steden worden reeds in meer
of mindere mate weesfietsen verwijderd. Bij het opstellen van het
aanvalsplan zullen de ervaringen van deze steden gebruikt worden.
Het aanvalsplan is met name gericht op locaties waar het verwijderen
van weesfietsen nog niet voldoende plaatsvindt.
Fietsenstallingen uitbreiden
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat verkent met NS, ProRail
en de betreffende decentrale overheden de mogelijkheden van de
aanleg en uitbreiding van bewaakte en onbewaakte fietsenstallingen.
Het Actieplan streeft naar een uitbreiding van ongeveer 20.000 fietsenstallingen
tot en met 2012, bovenop de reeds geplande uitbreidingen
in deze periode (circa 10.000 plaatsen). Om dit mogelijk te
maken verschaft het ministerie een investeringsimpuls tot maximaal
€ 20 miljoen, waarvoor zij een financieringsregeling opzet. Bij de
selectie van uitbreidingslocaties wordt waar mogelijk aansluiting gezocht
bij reeds bestaande programma’s, bijvoorbeeld het programma
‘Ruimte voor de fiets’ of regionale initiatieven. Uiteindelijk worden de
meest kansrijke projecten uitgevoerd, waarbij wordt uitgegaan van
de locaties waar de behoefte aan extra fietsenstallingen het grootst is.
Bekendheid geven aan fietsenstallingen
Fietsenstallingen zijn het meest succesvol als (potentiële) gebruikers
bekend zijn met het bestaan en de mogelijkheden ervan. Het ministerie
van Verkeer en Waterstaat gaat daarom met decentrale overheden,
vervoerders en maatschappelijke organisaties onderzoeken
hoe meer bekendheid kan worden gegeven aan fietsvoorzieningen
bij stations (inclusief de mogelijkheden van de OV-fiets). Daartoe
wordt de ontwikkeling van plaatselijke of regionale promotiecampagnes
verkend, bijvoorbeeld rondom het aanvalsplan ‘Weg met de
Weesfiets’ en bij ingebruikname van nieuwe fietsenstallingen.
Planning
2008: Selectie van meest kansrijke uitbreidings- en aanleglocaties
2008 – 2009: Opstellen en uitvoeren aanvalsplan ‘Weg met de
Weesfiets’
2009 – 2011: Start aanbesteding en aanleg fietsvoorzieningen
2010 – 2012: Oplevering en ingebruikname fietsvoorzieningen