Actieplan Groei op het Spoor

  • Soort:Beleidsdocumenten
  • Uitgever:Ministerie van Verkeer en Waterstaat
  • Datum:23-11-2007

In dit Actieplan geeft het kabinet Balkenende III zijn ambities weer voor het treingebruik. Met onder andere het aanvalsplan "Weg met de weesfiets" , 10.000 extra fietsparkeerplaatsen en promotiecampagnes voor bewaakte stallingen.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Een selectie uit het actieplan

    1.2 Fietsvoorzieningen uitbreiden en verbeteren

    Situatieschets
    Het aandeel van de fiets in het voor- en natransport is tussen
    2000 en 2005 aanzienlijk gestegen. In het voortransport gaat het
    om een stijging van 23% naar 38%, in het natransport van 9%
    naar 12%. Bij veel van de (middel)grote centrumstations bestaat
    een tekort aan onbewaakte fietsenstallingen. Het Actieplan speelt
    in op de kansen die de combinatie van fiets en trein in de totale
    reisketen biedt en richt zich op uitbreiding en verbetering van
    fietsvoorzieningen, met name bij de (middel)grote stations. Meer
    fietsgebruik in het voor- en natransport heeft bovendien positieve
    gezondheidseffecten.

    Ambitie
    Op dit moment houden verschillende partijen, zoals NS, ProRail en
    decentrale overheden, zich bezig met het ontwikkelen en aanleggen
    van fietsvoorzieningen. Het Rijk pakt hier zijn ketenverantwoordelijkheid
    op en voert in samenwerking met deze partijen de
    volgende acties uit:
    - Opstellen aanvalsplan ‘Weg met de Weesfiets’.
    - Geven van een investeringsimpuls voor de aanleg van 20.000 extra
    fietsparkeerplaatsen bij stations.
    - Verbeteren van de bekendheid van fietsenstallingen bij stations.
    Het effect op de groei van het treingebruik is structureel en doet
    zich gedurende de gehele periode 2008 – 2012 voor. Het effect van
    het verwijderen van weesfietsen zal het snelst optreden. Het zwaartepunt
    van het effect ligt echter in de laatste jaren, aangezien dan
    de nieuwe fietsvoorzieningen gereed zullen komen. Daarbij moet
    rekening worden gehouden met het feit dat bepaalde doelgroepen
    slechts in zeer beperkte mate te bewegen zijn om van de fiets gebruik
    te maken. De rijksbijdrage voor deze maatregelen is eenmalig
    en betreft maximaal € 20 miljoen. 

    Acties
    Aanvalsplan ‘Weg met de Weesfiets’
    In de onbewaakte fietsenstallingen bij (middel)grote stations wordt
    een aanzienlijk deel van de stallingcapaciteit ingenomen door
    fietsen die niet meer door hun eigenaar opgehaald worden. Het
    aandeel van deze zogenoemde weesfietsen bedraagt soms meer dan
    20% van de totale stallingscapaciteit. Het ministerie van Verkeer en
    Waterstaat stelt samen met NS, ProRail, de decentrale overheden
    en de consumentenorganisaties een aanvalsplan op om op korte
    termijn te starten met het verwijderen van deze weesfietsen. Het
    korte-termijn resultaat is een verhoging van de beschikbare stallingcapaciteit
    en een betere uitstraling van de stationsomgeving.
    Het aanvalsplan betreft met name de onbewaakte fietsenstallingen
    in de stationsomgeving. In de bewaakte fietsenstallingen wordt
    afdoende gecontroleerd. In enkele steden worden reeds in meer
    of mindere mate weesfietsen verwijderd. Bij het opstellen van het
    aanvalsplan zullen de ervaringen van deze steden gebruikt worden.
    Het aanvalsplan is met name gericht op locaties waar het verwijderen
    van weesfietsen nog niet voldoende plaatsvindt.

    Fietsenstallingen uitbreiden
    Het ministerie van Verkeer en Waterstaat verkent met NS, ProRail
    en de betreffende decentrale overheden de mogelijkheden van de
    aanleg en uitbreiding van bewaakte en onbewaakte fietsenstallingen.
    Het Actieplan streeft naar een uitbreiding van ongeveer 20.000 fietsenstallingen
    tot en met 2012, bovenop de reeds geplande uitbreidingen
    in deze periode (circa 10.000 plaatsen). Om dit mogelijk te
    maken verschaft het ministerie een investeringsimpuls tot maximaal
    € 20 miljoen, waarvoor zij een financieringsregeling opzet. Bij de
    selectie van uitbreidingslocaties wordt waar mogelijk aansluiting gezocht
    bij reeds bestaande programma’s, bijvoorbeeld het programma
    ‘Ruimte voor de fiets’ of regionale initiatieven. Uiteindelijk worden de
    meest kansrijke projecten uitgevoerd, waarbij wordt uitgegaan van
    de locaties waar de behoefte aan extra fietsenstallingen het grootst is.
    Bekendheid geven aan fietsenstallingen
    Fietsenstallingen zijn het meest succesvol als (potentiële) gebruikers
    bekend zijn met het bestaan en de mogelijkheden ervan. Het ministerie
    van Verkeer en Waterstaat gaat daarom met decentrale overheden,
    vervoerders en maatschappelijke organisaties onderzoeken
    hoe meer bekendheid kan worden gegeven aan fietsvoorzieningen
    bij stations (inclusief de mogelijkheden van de OV-fiets). Daartoe
    wordt de ontwikkeling van plaatselijke of regionale promotiecampagnes
    verkend, bijvoorbeeld rondom het aanvalsplan ‘Weg met de
    Weesfiets’ en bij ingebruikname van nieuwe fietsenstallingen.


    Planning
    2008: Selectie van meest kansrijke uitbreidings- en aanleglocaties
    2008 – 2009: Opstellen en uitvoeren aanvalsplan ‘Weg met de
    Weesfiets’
    2009 – 2011: Start aanbesteding en aanleg fietsvoorzieningen
    2010 – 2012: Oplevering en ingebruikname fietsvoorzieningen

Relevantie

Scroll naar boven