Zuid-Holland investeert in stallingen bij haltes

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:10-11-2006
Het fietsplan van de provincie Zuid-Holland deugt van geen kant, meldde het Leidsch Dagblad onlangs. Uit onderzoek van &'Research voor beleid&' blijkt dat slechts 63 kilometer nieuw fietspad van de afgesproken 400 is aangelegd. Zowel de provincie Zuid-Holland als Haaglanden komen nu met nieuwe financi‘le injecties voor het fietsbeleid.

Het fietsplan van de provincie Zuid-Holland deugt van geen kant, meldde het Leidsch Dagblad onlangs. Uit onderzoek van 'Research voor beleid' blijkt dat slechts 63 kilometer nieuw fietspad van de afgesproken 400 is aangelegd. Zowel de provincie Zuid-Holland als Haaglanden komen nu met nieuwe financi�le injecties voor het fietsbeleid.

Zuid-Holland werkt al vijf jaar aan de uitvoering van het Fietsplan. Ook andere doelen uit het plan zijn 'onvoldoende realistisch' of 'niet ambitieus genoeg'. Het rapport is zo negatief dat de provinciale commissies adviseren om een nieuw plan te maken. Het is volgens de onderzoekers essentieel dat de provincie in beleidsplannen duidelijk maakt 'wie, wat, wanneer gaat doen en met welke middelen', aldus citeert het Leidsch Dagblad uit het onderzoek.

De provincie Zuid-Holland stelt nu in ieder geval ? 1,5 miljoen beschikbaar voor meer fietsenstallingen bij bushaltes en treinstations. Dit is een resultaat van een motie van Provinciale Staten.
De provincie heeft de afgelopen tijd een inventarisatie gemaakt op een aantal trein- en busstations. Gekeken is of bij deze haltes nieuwe of extra fietsenstallingen nodig zijn. Ook is gekeken welk type fietsenstallingen nodig zijn: gewone fietsklemmen, fietskluizen, een geautomatiseerde bewaakte fietsenstalling of een bemande fietsenstalling. Tot slot is ge�nventariseerd of er bij de openbaar vervoer haltes de OV Fiets kan worden aangeboden.
De inventarisatie heeft geleid tot een uitvoeringsprogramma. In dit programma staan de extra of nieuwe fietsenstallingen genoemd voor 10 treinstations, 3 busstations en 1 transferium. Hiervoor stelt de provincie de ? 1,5 miljoen beschikbaar. 'De plannen om wat te doen met fietsenstallingen bij haltes voor openbaar vervoer liggen er nu', stelt gedeputeerde Huls. 'Voor het daadwerkelijk realiseren van al deze fietsenstallingen zijn we als provincie echter afhankelijk van andere partijen'. Van oudsher ligt de verantwoordelijkheid voor het realiseren van fietsenstallingen bij treinstations bij ProRail. Bij bushaltes hebben gemeenten en vervoersbedrijven de regie.

Gelijktijdig meldt Haaglanden dat het tot medio 2008 ? 350 000 �nvesteert in 14 extra huurlocaties voor OV-fietsen in de regio Haaglanden. 'De huidige 8 huurlocaties worden goed gebruikt, daarom heeft het dagelijks bestuur van het Stadsgewest Haaglanden besloten het aantal locaties uit te breiden.' Vanaf medio 2008 kunnen reizigers dus op meer plaatsen snel met de OV-fiets van het station naar het werk.
In overleg met de Haaglanden-gemeenten en Stichting OV-fiets heeft het Stadsgewest geschikte locaties gezocht. Het gaat hierbij om treinstations, RandstadRail-haltes, tramhaltes, busstations en transferia, onder meer in Delft, Den Haag, Leiden, Naaldwijk, Nootdorp, Pijnacker, Rijswijk en Zoetermeer.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Zuid-Holland investeert in stallingen bij haltes

Scroll naar boven