De nieuwe factsheet van de SWOV over de fiets vat samen wat uit wetenschappelijk onderzoek bekend is over de veiligheid van de fietser. Geen nieuwe feiten dus, maar wel een aantal opvallende constateringen, zoals:
- Uitgedrukt in het aantal verkeersdoden per afgelegde kilometer, is het risico om als fietser in het verkeer te overlijden zeven keer zo hoog als het risico voor auto-inzittenden.
- Rotondes met fietsers uit de voorrang zijn veiliger voor fietsers dan rotondes met fietsers in de voorrang, ook binnen de bebouwde kom.
- Door een fietshelm neemt het risico op ernstig hoofdletsel met meer dan 65% af.
- Van de elektrische fiets is niet precies bekend of er een verhoogd risico is vergeleken met een gewone fiets. Dat geldt ook voor speed-pedelec.
- Het risico voor fietsers om bij duisternis slachtoffer te worden van een ongeval neemt met circa 17% af met een werkende voor- en achterlicht.
- Bijna driekwart van de fietsdoden (73%) en bijna de helft (46%) van de door het ziekenhuis geregistreerde ernstig verkeersgewonde fietsers is 60 jaar of ouder.