Werk aan de winkel voor Heerlen

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:23-10-2006
Inwoners van Heerlen zijn niet bijster tevreden over de fietsvoorzieningen. Met name op het punt van de fietsparkeervoorzieningen in het stadscentrum is de waardering laag. En ook op het gebied van fietsveiligheid valt nog een en ander te verbeteren.

Inwoners van Heerlen zijn niet bijster tevreden over de fietsvoorzieningen. Met name op het punt van de fietsparkeervoorzieningen in het stadscentrum is de waardering laag. En ook op het gebied van fietsveiligheid valt nog een en ander te verbeteren.

Deze uitkomsten van het onderzoek 'Fietsen in Heerlen' dat dit voorjaar werd gehouden moet dienen als basis voor een nieuw Fietsplan. De digitale enqu�te onder circa 1500 leden van het Heerlens Internet Panel leverde een verrassend hoge respons van 85% op.
Vier op de vijf Heerlenaren (81%) geeft aan wel eens te fietsen. Tweederde deel (66%) van deze groep fietst minstens eens per week. De meest genoemde redenen om de fiets te gebruiken zijn: recreatie (64%), centrumbezoek (52%), familiebezoek (37%), werk (36%) en het doen van dagelijkse boodschappen (36%). De Heerlenaren die n�et fietsen geven als belangrijkste motieven op dat ze daar geen behoefte aan of zin in hebben (37%) of dat ze dat om gezondheidsredenen niet kunnen (23%).
Een meerderheid van 59% is het eens met de stelling dat de fietsinfrastructuur in Heerlen een zo direct mogelijke route (zonder omrijden) biedt. Ook de verharding van de fietspaden krijgt een positief oordeel; 68% van de fietsers vindt dat de verharding van de fietspaden comfortabel fietsen mogelijk maakt. Duidelijk minder te spreken zijn de fietsers over de verkeersveiligheid van de infrastructuur. Slechts 32% is het eens met de stelling dat de infrastructuur de veiligheid van de fietser in relatie tot andere weggebruikers waarborgt.
Verder vindt slechts 17% van de fietsers de fietsparkeervoorzieningen van voldoende kwaliteit en dat ze op de juiste locaties staan. De tevredenheid over het aantal parkeervoorzieningen is nog lager: 14% vindt dat er in Heerlen voldoende fietsparkeermogelijkheden zijn. Onderzocht is ook in hoeverre men de fiets voor verplaatsingen binnen Heerlen een aantrekkelijk alternatief voor de auto en de bus vindt. De uitkomsten zijn relatief gunstig voor de fiets. Met de stellingen dat auto en bus makkelijker en prettiger zijn voor binnengemeentelijke verplaatsingen zijn duidelijk meer mensen het oneens dan eens. Los van de concurrentie met de andere vervoermiddelen is tenslotte ook onderzocht hoe aantrekkelijk men de fiets als vervoermiddel vindt voor centrumbezoek en verplaatsingen in de eigen woonbuurt.
Bijna de helft van de mensen (43%) vindt het aantrekkelijk om met de fiets naar het centrum te gaan (bijvoorbeeld om te winkelen of uit te gaan), en een ruime meerderheid van 69% vindt het aantrekkelijk om met de fiets naar voorzieningen in de eigen woonbuurt te gaan (bijvoorbeeld voor het doen van boodschappen of het bezoek van verenigingen).
De meningen over het gemeentelijke fietsbeleid zijn verdeeld. Ongeveer een kwart van de fietsers vindt het fietsbeleid in het algemeen voldoende (23%) en ongeveer een kwart vindt het onvoldoende (26%). De rest heeft een neutrale mening (33%) of weet het niet (18%).
Het geheel overziend waarderen de Heerlense fietsers de fietsvoorzieningen in Heerlen met het rapportcijfer 5,7. Jongeren geven een hoger rapportcijfer (6,2) dan ouderen (5,4).

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Werk aan de winkel voor Heerlen

Scroll naar boven