Werd er wereldwijd meer of minder gefietst tijdens de coronapandemie?

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:13-06-2023
Volgends de media zou er tijdens de coronapandemie sprake zijn geweest van een wereldwijde fietsexplosie. De werkelijkheid ligt genuanceerder, maar lokaal nam het fietsen zeker toe als gevolg van de beperkingen en het fietsbeleid, zo blijkt uit een wetenschappelijke review over de periode 2019-2022.

Hoe veranderde het niveau van fietsen wereldwijd tijdens de coronapandemie? En welk fietsbeleid speelde een rol in die periode? Om die vragen te beantwoorden voerden de Amerikaanse wetenschappers Ralph Buehler en John Pucher een literatuuronderzoek uit. Ze verzamelden hiermee gegevens van 261 steden in 53 landen verdeeld over zes continenten.
Uit de studie bleek dat er op meer plaatsen een toename was te zien dan een afname, maar dat er wel veel variatie was. De fietsniveaus in 2020, 2021 en 2022 lagen vaak hoger dan die in 2019, maar binnen de coronajaren is er minder verschil. Tijdens de lockdowns is er over het algemeen een afname te zien in de fietsniveaus.
 
Meer recreatief, minder woon-werk
Globaal gezien fietste men tijdens de pandemie meer in steden waar in 2019 relatief weinig gefietst werd. In steden waar al voor corona veel gefietst werd, zoals in Nederland in Denemarken, was er juist sprake van een afname. Verklaringen hiervoor is dat er in deze steden minder potentieel is voor meer fietsen, dat men er relatief veel fietsritten maakt naar werk, school en winkels - en dat die juist wegvielen tijdens de pandemie - en dat deze steden weinig coronagerelateerde maatregelen namen om het fietsen te bevorderen. Steden als Parijs, Londen en Brussel deden tijdens de pandemie juist wel veel investeringen in fietsen en het fietsen nam er in grote mate toe, met uitzondering van de lockdowns.
Wereldwijd nam het aantal fietsritten voor recreatie, sport en ontspanning toe, terwijl het aantal ritten naar werk, school en voorzieningen afnam. Dat is ook terug te zien in de tijdstippen waarop men fietste, dat verschoof van doordeweeks overdag richting de avonden en de weekenden.
 
Fietsbeleid
In 2020 hebben veel steden fietsvriendelijke beleidsmaatregelen doorgevoerd. Zo is er in meerdere steden wereldwijd veilige fietsinfrastructuur aangelegd, zoals vrijliggende fietspaden en fietsstraten. Soms eerst op proef en later definitief. In de coronaperiode gingen die maatregelen regelmatig gepaard met beperkingen voor autoverkeer, door wegafsluitingen en snelheidsreducties, al was dat in veel gevallen slechts tijdelijk.
De wetenschappers benadrukken dat er geen oorzakelijk verband is aan te tonen tussen de pandemie en de veranderingen in het niveau van fietsen, maar dat fietsbeleid soms wel een rechtstreekse reactie was op de pandemie.
 
Het literatuuronderzoek is gebaseerd op 112 publicaties uit de periode maart 2020 tot januari 2023 en werd recent gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Transport Reviews.
 

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Werd er wereldwijd meer of minder gefietst tijdens de coronapandemie?

Scroll naar boven