Waarom kinderen in Brussel niet naar school fietsen

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:21-09-2023
Er wordt in Brussel steeds meer gefietst maar het aandeel kinderen dat fietst blijft achter in deze ontwikkeling. Pro Velo deed in opdracht van Brussel Mobiliteit onderzoek naar de achtergronden hiervan. De resultaten bieden inzicht in het gebruik van de fiets door de oudste basisschoolleerlingen en door gezinnen tijdens ritten van en naar school.

In het gewest Brussel wonen 463.000 kinderen die op de basisschool of op de middelbare school zitten, en meer dan 80 procent woont binnen vijf kilometer van die school. Toch gaat maar een heel kleine groep daar op de fiets naartoe, de meeste kinderen gaan lopend, met openbaar vervoer of met de auto. In het algemeen neemt het aantal kinderen dat zich autonoom verplaatst af, zo blijkt uit het literatuuronderzoek dat onderdeel uitmaakte van deze studie. De leeftijd waarop ze alleen aan het verkeer deelnemen wordt steeds hoger.
 
Medewerkers van Pro Velo, een Belgische non-profitorganisatie voor de promotie van de fiets, selecteerden tien scholen om onderzoek te doen naar de invloed van goede fietsinfrastructuur op de route naar school en op hoe kinderen en hun ouders tegen de fiets aankijken. Ze deden kwalitatieve interviews uit met 15 ouders van leerlingen uit het vijfde en zesde leerjaar (groep 7 en 8 in Nederland) en vertegenwoordigers van scholen. De thema’s hierin waren onder andere het traject van en naar school, de ervaring van naar school rijden met een kind en de beschrijving van de stedelijke omgeving rond de school. Op basis van de uitkomsten hieruit maakten ze een enquête die ze naar alle ouders stuurden van de leerlingen uit het vijfde en zesde leerjaar op de tien scholen. Hieruit kwamen 160 ingevulde enquêtes. Tenslotte hielden ze twaalf focusgroepen, zes met leerlingen en zes met ouders waar in totaal 48 leerlingen en 24 ouders aan meededen.  
 
Uit de resultaten bleek onder meer dat de meeste kinderen kunnen fietsen en geïnteresseerd zijn in fietsen. 52 procent van hen gaf aan graag naar school te willen fietsen. 85 procent van de ouders vond fietsen een efficiënt vervoermiddel voor afstanden tot 5 km. Daar staat tegenover dat 75 procent van de ouders er niets voor voelt hun kind alleen naar school te laten fietsen. Ook vindt een meerderheid van de ouders dat de route naar school niet veilig genoeg is. 66 procent van de ouders voelde zich in staat om te fietsen in het Brusselse verkeer.
 
Op basis van de resultaten concluderen de onderzoekers dat het belangrijk is om rekening te houden met behoeften van kinderen bij stedelijke planning en aandacht te besteden aan de hele route naar school en niet alleen de schoolomgeving, dat de ouders de school een belangrijke rol toedichten in meer actieve mobiliteit voor leerlingen en dat men sleutelmomenten zou moeten identificeren om met projecten in te spelen op gedragsverandering en de keuze voor de fiets, zoals de overgang naar de middelbare school.
 
De resultaten van het onderzoek zijn terug te vinden in het rapport Welke rol speelt de fiets bij verplaatsingen met het gezin in Brussel? of in de samenvatting daarvan.
 

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Waarom kinderen in Brussel niet naar school fietsen

Scroll naar boven