Waarom (g)een deelfiets?

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:13-11-2019
Ik heb al een fiets. Dat antwoord krijg je als je inwoners van Utrecht vraagt waarom ze geen gebruik maken van een deelfiets. Wel zien veel mensen perspectief in de deelfiets.

  • Donkey_Hub-(1).jpgUtrecht doet een proef met deelfietsen. Er staan ca. 460 fietsen van Donkey Republic in de stad, verspreid over ruim 500 hubs (plaatsen waar je een deelfiets kunt vinden en mag neerzetten).

    De volgende stap in het beschikbaar maken van de fietsen is deze neer te zetten bij NS stations. Dat gebeurt momenteel. Normaal staan de deelfietsen in publieke fietsenrekken, om ruimte te besparen. Buiten bij treinstations zijn publieke rekken (over)vol en zouden deelfietsen ergens achteraan komen te staan, dus moeilijk vindbaar. Daarom wordt daar, als onderdeel van het living lab, een proef met exclusieve deelfietsparkeerplaatsen gehouden. De deelfietsparkeerplekken in de openbare ruimte worden gemarkeerd met deelfiets_bord.JPGeen bord plus markering. 

    In september werden circa 2500 ritten per week gemaakt met de deelfietsen, dat betekent dat zo'n fiets dagelijks gemiddeld iets vaker dan 1 keer wordt gebruikt.

    Alle proeven wordt begeleid met het nodige onderzoek. Zo vroeg de gemeente onlangs aan haar bewoners via het Bewonerspanel waarom ze nog geen gebruik maken van de deelfietsen. Het hebben of kunnen gebruiken van een (eigen) fiets is de meest genoemde reden (84%) om geen gebruik te maken van een deelfiets van Donkey Republic. Daarnaast gaf 40% aan dat ze niet bekend zijn met de deelfietsen. En 20% kiest voor een OV-fiets als ze een deelfiets nodig hebben.

    En hoewel tweederde van de ondervraagden de deelfiets vooral iets vinden voor toeristen, staan zes van de tien mensen ervoor open eventueel zelf een deelfiets te gaan gebruiken, bijvoorbeeld als de eigen fiets het begeeft. Een derde vindt dat deelfietsen kunnen bijdragen aan duurzame mobiliteit.

    Een klein deel heeft meer principiële bezwaren tegen een deelfiets. Men vindt ze te duur of vreest voor de privacy vanwege het gebruik van een creditkaart cq. de bijbehorende app.

    Ook de overlast die deelfietsen kunnen geven in de openbare ruimte wordt genoemd. Volgens de gemeente valt dat nogal mee. Tot begin november zijn er ca. 30 klachten binnen gekomen. De strekking van de meeste
    meldingen is ‘Er staan deelfietsen in het fietsenrek voor mijn deur’. Als dat problemen geeft wordt de hub verplaatst of wordt het maximum aantal deelfietsen verlaagd.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Waarom (g)een deelfiets?

No data found
Scroll naar boven