Tja, daar was geen bewone

Tja, daar was geen bewonersonderzoek voor nodig geweest. Het is bijna hetzelfde als in Ibiza op de luchthaven bij de Hertz-balie gaan peilen aan bewoners van Ibiza of ze wel of geen interesse hebben in een huurauto, en dan opmerkelijk achten dat je vaak als antwoord krijgt dat die bewoners allang een auto hebben. De business case van de deelfiets is natuurlijk maar heel beperkt de 'permanente' bewoner, maar vooral de tijdelijke bewoner of bezoeker.

Ja, geeft wat meer fietsen in openbare ruimte, maar heel-heel-heel veel lucht in stationsstallingen als mensen minder snel een stationsfiets semi-permanent in of rond station laten staan (want extreem hoge gemiddelde stallingsduur per eenhied van fietsgebruik), of alternatief voor Swapfiets (die net zo goed vaak in openbare ruimte staat, maar dan zonder werkelijk 'deel'gebruik). En daarnaast is uiteindelijke doel van de deelfiets ontspanning van drukte binnenstad/stationsgebied cq een beter/goedkoper/flexibel (extra) alternatief voor de auto doordat bezoekers sneller en makkelijk ook verder van station kunnen komen, in Utrecht en elders (dan ook interessant voor Utrechtenaren, dat bedoelden ze dan waarschijnlijk ook toen ze in enquete hun antworden gaven op potentie deelfiets; die deelfiets buiten Utrecht; deelfietssysteem is alleen echt opschaalbaar indien op termijn gemakkelijk beschikbaar en uitwisselbaar in nagenoeg elke stad).
Scroll naar boven