Vragenlijstonderzoek biedt uitgebreider beeld van ongevalslocaties

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:06-10-2023
Om uitgebreider inzicht te krijgen van fietsongevallen hebben Zwitserse onderzoekers ongevalsdata van de politie gecombineerd met data uit vragenlijstonderzoek. Deze gecombineerde data leidden tot een ander beeld van de gevaarlijkste locaties in de stad Zürich dan op basis van alleen de politiedata.

In Zwitsersland komt, net als veel andere landen, maar tien procent van de fietsongevallen terecht in de database van de politie. Een ongeval wordt alleen in deze database opgenomen als de politie bij het ongeval is opgeroepen of als iemand het aan de politie heeft doorgegeven. Om ook niet-gerapporteerde ongevallen mee te nemen voerden onderzoekers van drie instituten in Zwitserland in 2018 een vragenlijstonderzoek uit onder de bevolking van Zürich. Door het combineren van beide databronnen wilden ze nagaan waar het potentieel ligt om infrastructuur voor fietsers te verbeteren.  
 
Resultaten
Uit de resultaten bleek dat 86 procent van de ongevallen die respondenten beschreven in het vragenlijstonderzoek niet is opgenomen in de database van de politie. Bij 16 procent van de ongevallen in de database van politie was sprake van ernstig letsel, in de vragenlijst was dat maar bij 3 procent van de ongevallen. Er is ook een groot ruimtelijk verschil in de databases, ongevallen in het centrum van Zürich werden bijvoorbeeld relatief vaker niet in de politiedatabase opgenomen dan ongevallen in andere wijken.
Vergeleken met de gecombineerde gegevens onderschat de politiedata de eenzijdige ongevallen en ongevallen met een geopende autodeur. Botsingen met tegemoetkomend verkeer bij linksafslaan, met kruisend verkeer en met stilstaande voertuigen worden juist overschat. Van de eenzijdige ongevallen is in de gecombineerde database het oversteken van tramrails met 26 procent de belangrijkste oorzaak, terwijl in de politiedatabase niet opletten of afleiding de grootste is met 19 procent. Ook het falen om aan te passen op wegcondities, zoals gladheid, werd onderschat in de politiedatabase.



Tenslotte brachten de onderzoekers de geschatte economische kosten van ongevallen in beeld per locatie. De verdeling over de stad en de top 3 van ongevalslocaties verschilt hierin aanmerkelijk tussen politiedatabase (linker plaatje in de bovenstaande figuur) en de gecombineerde gegevens (rechter plaatje). De onderzoekers adviseren dan ook om niet uit te gaan van alleen de politiedata bij het prioriteren van locaties waar de infrastructuur voor fietsers moet worden verbeterd.
 
Achtergrond
Aan het online vragenlijstonderzoek deden 2076 mensen mee, de meeste daarvan waren regelmatige fietsers en van middelbare leeftijd. De resultaten leverden gegevens op over een kleine zevenduizend gevaarlijke locaties, vijftienhonderd bijna-ongevallen, duizend ongevallen van de respondenten zelf en vierhonderd ongevallen die waren waargenomen door de respondenten.
De onderzoekers gebruikten daarnaast de data van ruim 4300 ongevallen die van 2014 tot en met 2020 zijn geregistreerd door de politie.
De resultaten zijn in september 2023 gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Journal of Safety Research.
 

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Vragenlijstonderzoek biedt uitgebreider beeld van ongevalslocaties

Scroll naar boven