Utrecht kan nog veel winnen bij de fiets

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:20-10-2010

Als je alles uit de kast zou halen, is een toename van het aandeel van de fiets in Utrecht te realiseren van 45 procent. Dat zou leiden tot een afname van het aantal autoritten met 18 procent. Dat stelt de afdeling Utrecht van de Fietsersbond.


Samen met de Natuur- en Milieufederatie en de Stichting onderzoek en educatie stad en Amelisweerd rekende de Fietsersbond door wat de mogelijkheden zijn om het fietsgebruik in en rond de stad Utrecht drastisch op te voeren. Dat er nog veel te winnen is, blijkt volgens de Fietsersbond uit het feit dat in andere gemeenten vaak aanzienlijk meer wordt gefietst. In Leiden ligt het fietsgebruik bijvoorbeeld 50 procent hoger dan in Utrecht.
Ook zijn de uitkomsten van een aantal recente onderzoeken naar bevordering van het fietsgebruik op de Utrechtse situatie geprojecteerd. Bijvoorbeeld de effecten van gratis bewaakt stallen, hetgeen in Apeldoorn tot een merkbare stijging van het fietsgebruik heeft geleid. Of de resultaten van het fietsstimuleringsplan van de gemeente Amersfoort, dat daar leidde tot een toename van het aantal fietsers op de telpunten.
Een andere factor van belang is de toename van de fietssnelheden dankzij de komst van de elektrische fiets. Dat effect vertaalt zich ook in een toename van het fietsgebruik ten koste van de auto.
Volgens het onderzoek van de Fietsersbond leidt dit alles - toegepast op de situatie in Utrecht - tot een toename van het fietsgebruik met 33 procent en een toename van de fietssnelheden met eveneens 33 procent. Samen zorgt dit voor een toename van het fietsaandeel van 25 procent nu tot 38 procent (een toename met 45 procent).
Om dat daadwerkelijk te bereiken is de aanleg van een samenhangend net van regionale en stedelijke snelfietsroutes nodig, ontworpen voor een maximumsnelheid van 30 km per uur. En verder moeten de stallingsvoorzieningen in de regio, stad en wijk, en bij voorzieningen en OV-knooppunten op orde worden gebracht.
Als daarvoor 275 km asfaltfietspad van 3,5 m breed plus 24 kunstwerken worden aangelegd, bedragen de kosten van uitvoering het plan € 310 miljoen. De kosten voor overige zaken, zoals stallingen en het aanpassen van kruispunten en verkeerslichten, komen daar nog bij.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Utrecht kan nog veel winnen bij de fiets

Scroll naar boven