Fietsinfra staat snelle respons hulpdiensten niet in de weg

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:07-03-2024
De aanleg van fietsinfrastructuur kan in verschillende landen op weerstand rekenen van hulpdiensten die vermoeden dat hun aanrijtijd hierdoor langer wordt of de rijbanen te smal. Dat is niet altijd terecht, er zijn voorbeelden van binnen en buiten Nederland dat de ontwikkeling van fietsinfrastructuur prima kan samengaan met snelle respons van hulpdiensten. Dutch Cycling Embassy deelde onlangs een aantal nieuwe inzichten over dit thema.

Deze inzichten zijn gebaseerd op de resultaten van een verkennend onderzoek dat Dutch Cycling Embassy uitvoerde om te begrijpen hoe een levendige fietscultuur en snelle respons van hulpdiensten naast elkaar kunnen bestaan. Dit onderzoek bestond uit het bestuderen van best practices en gesprekken met relevante stakeholders. De inzichten uit het onderzoek, die de organisatie onlangs naar buiten bracht in een blogpost, zijn bedoeld als inspiratie en aanmoediging om fietspromotie en de behoeften van hulpdiensten te integreren.
 
Verkeersremmende maatregelen
Het eerste inzicht is om tactische keuzes te maken bij het implementeren van verkeersremmende maatregelen, zoals verkeersdrempels, rotondes en chicanes. De bedoeling hiervan is vaak om het verkeer af te remmen tot 30 km/h zodat het veiliger wordt voor fietsers en voetgangers, maar ze hebben wel een negatief effect op de aanrijtijden van hulpdiensten. Door in plaats van verkeersdrempels verkeerskussens aan te leggen kunnen bredere hulpdienstvoertuigen gewoon doorrijden terwijl personenauto’s worden afgeremd. Ook is het van belang rotondes ruim genoeg te ontwerpen voor hulpdienstvoertuigen, en de stoepranden zo laag te maken dat ze (deels) over de stoep kunnen rijden. Omdat men op rotondes hulpdienstvoertuigen niet altijd goed kan zien aankomen kan het ook slimmer zijn om een kruispunt met een verkeersregelinstallatie in te richten die groen geeft aan hulpdiensten.
 
Samenwerking stakeholders
Het is belangrijk om een effectieve samenwerking te faciliteren tussen stakeholders, zoals gemeentelijke diensten rond de inrichting van de openbare ruimte en vertegenwoordigers van hulpdiensten. Dat kan in de ontwerpfase van nieuwe fietsinfrastructuur maar ook al bij de ontwikkeling van ontwerprichtlijnen voor fietsinfrastructuur.


Foto: Fietspad met ruimte voor hulpdiensten bij Utrecht Science Park (Bron: Dutch Cycling Embassy)
 
Integratie fietspaden in aanrijroutes
Als hulpdiensten gebruik kunnen maken van fietspaden kunnen ze daarmee verkeersopstoppingen mijden. Ze delen dan wel de weg met kwetsbare weggebruikers. In Nederland gebeurt dit dan ook alleen in meest urgente gevallen, en dan nog alleen als de hulpdiensten dit veilig achten. Bij Utrecht Science Park is een fietspad aangelegd dat speciaal is ontworpen om ook door hulpdiensten te worden gebruikt als de hoofdaanrijroute geblokkeerd is. Het is breed genoeg zodat fietsers makkelijk aan de kant kunnen gaan.
 
Congestie verminderen
Meer mensen gebruik laten maken van de fiets is een goede strategie om het autoverkeer in de stad te verminderen. Hierdoor ontstaat er meer ruimte op de weg voor hulpdiensten. Daarbij staan er minder geparkeerde auto’s langs de weg.
 
 
Bron: Dutch Cycling Embassy
 

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Fietsinfra staat snelle respons hulpdiensten niet in de weg

Scroll naar boven