Twente wil voor 45 miljoen fietsnetwerk

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:22-05-2006
Regio Twente heeft een studie gedaan naar een hoogwaardig fietsnetwerk in Twente. Ook zijn in deze studie de kansen voor een fietssnelweg door Twente onderzocht. In totaal denkt de regio 45 miljoen nodig te hebben om het netwerk te completeren.

Regio Twente heeft een studie gedaan naar een hoogwaardig fietsnetwerk in Twente. Ook zijn in deze studie de kansen voor een fietssnelweg door Twente onderzocht. In totaal denkt de regio 45 miljoen nodig te hebben om het netwerk te completeren.

De Twentse studie onderscheidt drie categorie�n: de fietssnelwegen, het hoofdfietsnetwerk (met regionale hoofdroutes) en de overige fietspaden waaronder het recreatieve netwerk.
De eerste twee vormen samen de regionale fietsroutes. Er zijn kenmerken vastgelegd, zoals de minimale breedte en de soort verharding zowel binnen als buiten de bebouwde kom. Wanneer alle schakels voldoen aan gewenste kenmerken, is een hoogwaardig fietsnetwerk in Twente een feit.
Het hoofdfietsnetwerk bestaat uit:
? verbindingen tussen kernen met een minimale omvang van 2000 inwoners;
? afgescheiden stadsdelen met een minimale omvang van 5000 inwoners;
? de vijf belangrijkste werkgebieden;
? de vijf belangrijkste recreatieve bestemmingen.
Deze verbindingen worden zoveel mogelijk met elkaar verbonden via de meest gebruikte route. De verbindingen zijn logisch met elkaar verbonden, dus niet 'alles' is met 'alles' verbonden, gelet op de ori�ntatie van de kern op andere kernen. Kernen met een omvang kleiner dan 500 inwoners worden uitsluitend met de dichtstbijzijnde grote kern verbonden via het hoofdfietsnetwerk.
Naast de totale effectiviteit is per onderdeel van het trac� de te verwachten kosten-effectiviteit vergeleken. Op basis hiervan beveelt de studie aan prioriteit te geven aan het realiseren van de trajecten:
? Glanerbrug (incl. nieuwbouw 'Eschmarke') ? Enschede-West;
? Borne ? Hengelo;
? Almelo ? Wierden/Zuidbroek;
? Vriezenveen ? Waterrijk ? Almelo.
De hoogwaardige routes zijn goed inpasbaar langs spoor of weg, aldus de studie. De globale kosten van de totale fietssnelweg bedragen circa 45 miljoen. Dit betreft de aanleg van het netwerk dat loopt van Wierden via Almelo, Borne, Hengelo en Enschede naar Gronau inclusief de netwerkken tussen Vriezenveen ? Almelo en Oldenzaal ? Enschede. Een groot deel van de aanleg kan meeliften met de aanleg van nieuwe infrastructuur en nieuwbouwgebieden. 'Daarom is het belangrijk dat we regionaal bepalen of realisatie van de fietssnelweg past in het regionale mobiliteitsbeleid', aldus het rapport. De bedoeling is dat de studie 'richtinggevend zijn' voor het toekomstige regionaal fietsbeleid. Ook wil men ze gaan gebruiken voor het thema 'Fiets' in regionale projecten zoals de Netwerkanalyse Twente en het nieuwe Regionaal Mobiliteitsplan (RVVP).

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Twente wil voor 45 miljoen fietsnetwerk

Scroll naar boven