Toekomst voor het Fietsberaad

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:25-09-2011

'Het Fietsberaad heeft zich het afgelopen decennium bewezen als kenniscentrum en gezien de nieuwe problemen die er nog liggen, is ook in de toekomst een duidelijk rol voor het kenniscentrum is weggelegd.' &Victor Molkenboer, voorzitter van het Fietsberaad zei dat tegen minister Schultz bij gelegenheid van de viering van het 10-jarig bestaan van het Fietsberaad.&


Naast minister Schultz kregen ook de andere genodigden - bestuurders van de koepels VNG, IPO, SkVV en UVW - een exemplaar van het jubileumnummer van Fietsverkeer, onder wie de Haagse wethouder Peter Smit die zelf aan het woord komt in het magazine.
'Het Fietsberaad maakt de kennisbehoefte van medewerkers bij decentrale overheden tot maatstaf en kennisontwikkeling in samenspraak met de eindgebruiker tot uitgangspunt', aldus Molkenboer. 'Hierdoor is het Fietsberaad uitstekend in staat flexibel in te spelen op vragen van gemeenten en provincies maar - indien gevraagd- ook van het ministerie van I en M.'
'De betekenis van de fiets in die mobiliteitsmix voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van steden en dorpen is evident', aldus Molkenboer. 'En een kleine toename van het fietsgebruik biedt enorme maatschappelijke voordelen.'
De fiets heeft dus een sterke marktpositie, maar zo stelde de voorzitter van het Fietsberaad, 'dat neemt niet weg dat op het gebied van marketingstrategie nog veel resultaten zijn te halen. En meer dan voorheen zal het nieuwe fietsbeleid zich ook moeten richten op specifieke doelgroepen. Waar voorheen het accent lag op het verbeteren van de infrastructuur in het algemeen, zal in de toekomst de focus meer moeten liggen op bijvoorbeeld bezoekers van stadscentra, op studenten, op recreatieve fietsers en op mensen die voor hun werk langere afstanden fietsen.'
'Daarnaast ziet het fietsbeleid zich in de nabije toekomst gesteld voor lastige uitdagingen en problemen, zoals de groei van het aantal fietsverkeersslachtoffers door de vergrijzing, de knellende fietsparkeerproblemen bij stations en in toenemende mate ook in binnensteden en de problematische exploitatie van de stallingsplaatsen.'
Molkenboer tenslotte: 'Ik ben er van overtuigd dat de werkwijze van het Fietsberaad bij uitstek geschikt is om flexibel in te spelen op dergelijjke nieuwe ontwikkelingen, kansen en bedreigingen. Het ligt voor de hand dat het Fietsberaad juist vanwege die veranderende omgeving doorgaat op de ingeslagen weg.'

Relevantie

Scroll naar boven