Temporele variaties in fietsverkeer en weersomstandigheden

  • Soort:Onderzoeksrapporten
  • Auteur:T. Thomas en S.I.A. Tutert (Universiteit Twente) en C.F. Jaarsma (Wageningen Universiteit)
  • Uitgever:Universiteit Twente
  • Datum:29-06-2007

Wetenschappelijk artikel over het verband tussen fietsintensiteiten op een wegvak en de weersomstandigheden&


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Bedoeld als bijdrage voor de Verkeerskundige werkdagen 2007

    Om veranderingen in het fietsverkeer te kunnen monitoren worden tellingen gedaan. Helaas zijn trends die interessant zijn voor bestuurders en beheerders moeilijk te achterhalen. Dat komt o.a. doordat veel variaties in het fietsverkeer het gevolg zijn van toevallige weersveranderingen. In dit artikel verkennen we de mogelijkheden om in een “weermodel” de fietsintensiteiten te relateren aan de weersomstandigheden. Hiervoor gebruiken we fietstellingen en weerdata per dag over een aaneengesloten periode van 11 jaar. Het blijkt dat het voor de locatie in kwestie mogelijk is om een groot deel van de variatie, maar niet alle variatie, te voorspellen met het model. Deze resultaten vormen de basis voor een vervolgonderzoek naar de verdere ontwikkeling van een betrouwbaar model, dat een waarnemingsreeks van fietsverkeer kan “corrigeren” voor het weer. Met deze correctie kunnen ook fietstellingen van verschillende locaties beter met elkaar worden vergeleken, zodat een betrouwbaarder beeld ontstaat van het netwerkgebruik. Uiteindelijk doel van ons onderzoek is om belangrijke feitelijke trends, opgeschoond voor toevallige weersomstandigheden, zichtbaar te maken voor bestuurders en beheerders.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Temporele variaties in fietsverkeer en weersomstandigheden

Scroll naar boven