Stimuleringsprogramma heeft positief effect op gebruik e-fiets

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:11-01-2024
Zeventig procent van de deelnemers aan het Brabantse fietsstimuleringsprogramma B-riders, dat liep tussen 2013 en 2018, fietste in het eerste halfjaar van dat programma evenveel of meer dagen per week op een e-fiets naar het werk als ze zich hadden voorgenomen. Dit is een van de uitkomsten van een onlangs gepubliceerd onderzoek naar de gedragsverandering van deelnemers aan B-riders door wetenschappers van de Universiteit Utrecht en de TU Delft.

Het doel van B-riders was vooral om Noord-Brabanders uit de auto op de e-fiets te krijgen. Deelnemers moesten zelf een e-fiets aanschaffen en mochten die niet vooraf al bezitten. Als ze op de e-fiets naar hun werk fietsten ontvingen 15 eurocent per kilometer tijdens de ochtend en de avondspits en 8 eurocent op andere tijden. Gedurende een jaar kon dit oplopen tot maximaal 1000 euro. Het project kostte in totaal een miljoen aan beloningen waarmee meer dan een miljoen autoritten tijdens de spits zijn vermeden.
 
Maand
Tijdens de eerste maand fietste 51 procent van de deelnemers precies zoveel dagen naar het werk als voorgenomen. 8 procent fietste meer dagen en de rest minder. Van de mensen die voorheen met de auto naar het werk ging fietste 47 procent zoveel als voorgenomen, van de mensen die met verschillende modaliteiten reisden 55 procent. Dit verschil zit vooral in de onderschatting door automobilisten van het aantal dagen dat ze zullen fietsen. De multimodale reizigers scoorden vermoedelijk hoger omdat ze meer gewend zijn aan fietsen en beter kunnen inschatten hoeveel dagen ze dit zullen doen.
 
Halfjaar
Tussen de eerste en de zesde maand fietste 50 procent van de deelnemers precies zoveel dagen als voorgenomen. 21 procent fietste meer dan voorgenomen – vaak één dag meer – en 29 procent minder. 68 procent paste tijdens het eerste halfjaar hun voornemen niet aan. Van de deelnemers die 4 à 5 dagen per week van plan waren te fietsen veranderde zelfs 83 procent hun voornemen niet, mogelijk omdat zij al bekend waren met fietsen naar hun werk. Het effect van het programma op het gedrag is daarmee positief te noemen, de e-fiets heeft duidelijk potentie om de auto te vervangen in het woon-werkverkeer.
 
Motivatie
Hoewel de onderzoekers in de vragenlijsten diverse factoren die van invloed zijn op gedrag hadden meegenomen, zoals houding tegenover fietsen en de verwachte haalbaarheid van het doel, bleken deze geen duidelijke invloed op het gedrag van de deelnemers op te hebben. Mogelijk speelt de financiële beloning een rol en het feit dat mensen in Nederland geen grote barrière hoeven te overwinnen om op de fiets te stappen. De deelnemers stonden al positief tegenover de e-fiets, ze hadden zich vrijwillig aangemeld voor deelname. De vraag hoe je minder gemotiveerde mensen kunt overtuigen om meer te gaan fietsen bleef daarmee onbeantwoord.
 
Achtergrond
Deelnemers van het B-riders programma kregen op drie momenten het verzoek een vragenlijst in te vullen: voor de start van het programma, na een maand en na zes maanden. 547 deelnemers vulden alle drie de vragenlijsten volledig in. De resultaten van het onderzoek zijn eind december gepubliceerd in het nieuwe wetenschappelijke tijdschrift Journal of Cycling and Micromobility Research.
 

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Stimuleringsprogramma heeft positief effect op gebruik e-fiets

Scroll naar boven