Stadsregio KAN trekt handen af van fietsen

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:23-05-2006
Bereikbaarheid binnen de regio, daar zet het College van Bestuur van de Stadsregio Arnhem Nijmegen (KAN) op in de komende jaren. Een van de consequenties is dat men zich niet meer op de fiets zal richten.

Bereikbaarheid binnen de regio, daar zet het College van Bestuur van de Stadsregio Arnhem Nijmegen (KAN) op in de komende jaren. Een van de consequenties is dat men zich niet meer op de fiets zal richten.

De nieuwe Regionale Nota Mobiliteit voor de periode tot 2020 richt zich vooral op het verbeteren van de bereikbaarheid binnen de regio. Portefeuillehouder Mobiliteit, Jan Walraven hierover: "De externe bereikbaarheid van de regio zal de komende jaren verbeteren. In 2020 is de stadsregio goed bereikbaar van buitenaf, door uitbreiding van de railinfrastructuur in en rondom Arnhem en de verbetering van het wegennet. Daar wordt allemaal al hard aan gewerkt door of dankzij het Rijk, de provincie, gemeenten en de stadsregio. Wij moeten ons nu vooral richten op de bereikbaarheid binnen de regio. Vooral hier krijgt de regio te maken met vertragingen en problemen."
Met de keuze voor interne bereikbaarheid realiseert het college naar eigen zeggen een trendbreuk. "Niet eerder koos het bestuur zo nadrukkelijk als het ging om mobiliteit en bereikbaarheid".
Deze keuze heeft behoorlijke gevolgen voor het soort projecten dat de stadsregio financiert. De focus verschuift van lokale naar (boven)regionale projecten. En als het gaat om verkeersveiligheid, dan voert de stadsregio alleen nog dat uit wat wettelijk verplicht is. Hier komt de nadruk te liggen op preventieve maatregelen. Aan alle andere veiligheidsmaatregelen betaalt de stadsregio niet meer mee.
Ook het fietsbeleid wordt anders ingevuld. "Het richt zich uitsluitend op het afronden van het regionaal fietsroutenetwerk en het realiseren van betere fietsvoorzieningen", aldus meldt KAN in een persbericht.
Het bestuur van de stadsregio wil verbetering van de bereikbaarheid vooral invullen door de doorstroming van het autoverkeer te verbeteren en door de inzet van hoogwaardig regionaal openbaar vervoer. Wel tekent Walraven aan dat ook gewerkt wordt aan "het optimaliseren van een fietsroutenetwerk".
Voor mobiliteit heeft de Stadsregio Arnhem Nijmegen (KAN) per jaar ongeveer 60 miljoen euro beschikbaar. De bedoeling is dat de nota na een inspraakronde in het najaar door de KAN-raad definitief wordt vastgesteld.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Stadsregio KAN trekt handen af van fietsen

Scroll naar boven