Slechte samenvatting van het onderzoek van SWOV. Ten eerste geeft SWOV heel duidelijk aan dat op de camerabeelden niet is te zien of een speedpedelec rijder op de autorijbaan wordt afgesneden door een automobilist. Die "verkeersconflicten" tellen niet mee, aldus SWOV. En uit ervaring kan ik zeggen dat dat nu juist heel vaak gebeurd. Verder ontstaan op het fietspad verkeersconflicten doordat een fietser wordt ingehaald en de fietser plotseling uitwijkt. Dat heeft niks te maken met schrikreacties, maar het slechte verkeersgedrag van fietsers: totaal niet omkijken bij het links afslaan. Op een ebike maak ik precies hetzelfde mee. Ik zou zeggen: elke fietser verplicht een spiegel op het stuur.Ronduit schandalig is de zin "bij een botsing met een auto zal vaak alleen de speedpedelec rijder letsel oplopen". Dat wordt kennelijk gezien als winst t.o.v. botsing op het fietspad (2 gewonden). Dat een speedpedelec rijder het er niet levend zal afbrengen bij een botsing met auto of vrachtwagen, immers enorm massaverschil, doet kennelijk niet ter zake. CROW fietsberaad was 4 jaar geleden nog positief over middellange afstandsfiets Speedpedelec. Ik sluit niet uit dat ze een (boos) telefoontje hebben gehad van de Fietsersbond. Ach, het probleem lost zichzelf op. Door het ontmoedigingsbeleid van het Rijk en dit soort organisaties, verkoopt de speedpedelec in NL heel slecht. Voor de wat grotere afstanden (> 15 km) blijven we lekker auto rijden.