Sommige corona-maatregelen zijn permanent in te zetten

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:11-07-2022
Door op drukke momenten bezorgdiensten en leveranciers uit de binnenstad van ’s-Hertogenbosch te weren tijdens de coronaperiode, ontstond meer ruimte voor fietsers en voetgangers. De maatregel beviel heel erg goed en is op zaterdagmiddag, wanneer de markt plaatsvindt, nog altijd van kracht.

corona_l.jpgHet is een voorbeeld van maatregelen die tijdens de afgelopen coronaperiode zijn genomen en die ook structureel zijn toe te passen buiten crisistijd. In de nieuwe notitie van Fietsberaad ‘Herverdeling Openbare Ruimte ten gunste van fietsers en voetgangers Lessen uit de coronaperiode’ wordt de balans opgemaakt van de ervaringen die de afgelopen tijd zijn opgedaan.

Eén van de conclusies is dat de inzet van een noodverordening om maatregelen snel op straat te krijgen effectief is. Zo’n noodverordening leidde ook tot meer integraal werken tussen de verschillende afdelingen binnen de gemeente en onder andere daardoor konden maatregelen - zonder het gebruikelijke participatieproces te volgen - vlot worden doorgevoerd.

Met name kleinere ingrepen in de openbare ruimte (fietsparkeervakken, pop-up fietsenstallingen, etc.) leverden verrassend weinig weerstand op vanuit bewoners en ondernemers. Reden om ook na corona eens kritisch naar interne processen te kijken en te overwegen of het efficiënte en integrale werken ook in de reguliere situatie voordelen kan bieden. Dit alles zonder de zorgvuldigheid van de procedures uit het oog te verliezen, wordt in de Fietsberaad-notitie geconcludeerd.

De notitie belicht ook de effecten van enkele specifieke maatregelen. Bijvoorbeeld de aangepaste schooltijden in Goes, om de drukte tijdens de spits te verminderen. Dat lukte, een kwartier verschil leverde al resultaat op. Voor zo’n maatregel is wel de medewerking van de school én de ouders nodig.

In Goes en ook in ’'s-Hertogenbosch zijn tijdens de corona-periode speciale fietsparkeervakken gemarkeerd, waardoor meer ruimte ontstond voor voetgangers. De maatregel bleek een groot succes. De les die hieruit geleerd werd: Wees niet te voorzichtig en zet bij het aanbrengen van fietsparkeervakken groots in op de hoeveelheid: stap voor stap implementeren kost veel tijd en een beperkt aantal vakken zorgen voor onduidelijkheid bij de weggebruikers.

Het tijdelijk afsluiten van straten voor autoverkeer (om zo meer ruimte te creëren op terrassen en tussen fietsers en voetgangers) was eveneens succesvol. Dat gebeurde onder andere in Rotterdam en Amsterdam. Wel blijkt het belangrijk bij doorvoering van dergelijke maatregelen niet alleen naar de straat zelf te kijken, maar naar het verkeerssysteem door de hele stad. Dit om te voorkomen dat het probleem (drukte door auto’s) zich verplaatst naar omliggende straten.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Sommige corona-maatregelen zijn permanent in te zetten

Scroll naar boven