Slingerremmers als redelijke alternatief

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:03-05-2014

Een overrijdbare slingerremmer lijkt redelijk effectief, mits goed ontworpen. Maar op routes met veel fietsers is het misschien niet zo&'n goed idee.


Dat is de conclusie van een onderzoek naar het effect van de slingerremmers in het beheersgebied van Waterschap Rivierenland.

Een slingerremmer is een iets verhoogd plateau over een gedeelte van de rijbaan, voorzien van markering, die automobilist aanzet tot een snelheidsremmende slingerbeweging. Bij tegenliggers kan de automobilist er ook overheen rijden.

Het Waterschap heeft de afgelopen jaren 10 overrijdbare slingerremmers aangelegd. Bij 7 van hen heeft adviesbureau Megaborn onderzocht wat het effect is.

Bij afwezigheid van voormetingen en geregistreerde ongevallen op de trajecten moesten die effecten deels worden afgeleid door locaties met elkaar en met locaties zonder slingerremmers te vergelijken.

Daaruit valt af te leiden dat de gemiddelde snelheid lager ligt op wegen met slingerremmers dan op wegen zonder deze voorzieningen namelijk een V85 van 57 km/uur tegen 65 km/uur elders.

De snelheid is mede afhankelijk van de uitvoeringsvorm. Zo zijn er variaties als het gaat om de vorm van de slingerremmer, het afmetingen een hoogte van het plateau, de markering, de onderling afstanden en de situering (eerst rechts of eerst links van de weg). Het exacte effect van deze factoren afzonderlijk was lastig vast te stellen, omdat ook omgevingsfactoren meespelen die voor ieder locatie verschillen.

Uit de conflictobservatie is wel gebleken dat er op wegen met veel fietsers en veel gemotoriseerd
verkeer enkele potentiële conflicten ontstaan. Een automobilist die een plotseling slingerbeweging maakt kan een tegemoetkomende fietser de stuipen op het lijf jagen. Toepassing op wegen met veel fietsers wordt daarom ontraden.

De geluid- in trillingoverlast valt mee, blijkt zowel uit metingen als uit reacties van bewoners.

De zichtbaarheid is wel een punt van aandacht. Die laat nogal eens te wensen over, zeker bij duisternis. Bij elke verhoging moet aan beide zijden van de weg minimaal een paal c.q. bermschild te worden geplaatst en ook de toegepaste markering is van invloed op de zichtbaarheid.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Slingerremmers als redelijke alternatief

Scroll naar boven