Slimme kruispuntinnovaties beïnvloeden routekeuze nauwelijks

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:10-01-2024
Fietsers baseren hun routekeuze vooral op traditionele kenmerken als reistijd, kwaliteit van het wegdek en drukte. Kruispuntinnovaties die de doorstroming voor fietsers bevorderen hebben nauwelijks effect op de routekeuze. Deelnemers aan een keuze-experiment verschilden daarnaast sterk van mening over de impact van deze innovaties op veiligheid, comfort en snelheid.

Met het keuze-experiment onderzochten wetenschappers van de TU Eindhoven, Radboud Universiteit en SWOV de invloed van drie kruispuntinnovaties op de routekeuze van fietsers: Flo, Schwung en BikeScout. Flo geeft op 100 meter voor een verkeerslicht advies aan fietsers of ze sneller of langzamer moeten fietsen om groen licht te halen of dat dit niet gaat lukken. Schwung werkt via een app op je telefoon die een verzoek indient voor groen licht als je een kruispunt nadert. BikeScout is een systeem met leds in het wegdek die oplichten en daarmee automobilisten attenderen op een naderende fietser. Deze systemen zijn ontwikkeld door commerciële bedrijven en op enkele locaties in Nederland in gebruik.
 
Resultaten
Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat het type infrastructuur, de kwaliteit van het wegdek en de drukte op het fietspad de meeste invloed hebben op routekeuze. De aanwezigheid van BikeScout op de route had een bescheiden positief effect. Het effect van de aanwezigheid van Flo, Schwung en voorrang voor fietsers was niet significant. De 608 deelnemers aan het online-onderzoek verschilden sterk van mening over de bijdrage van de systemen aan hun veiligheid, comfort, zichtbaarheid en snelheid en de wenselijkheid van de systemen. Van BikeScout verwacht de meerderheid wel een positief effect op veiligheid en zichtbaarheid.
 
Praktijkadvies
Het advies van de onderzoekers aan de praktijk is om vooral op de op de traditionele kenmerken van fietsroutes te blijven focussen. De aantrekkelijkheid van een fietsroute is onder meer te verbeteren met infrastructurele maatregelen die de reistijd verkorten, aanleg van fietspaden en fietsstroken, asfalt in plaats van elementenverharding, snelheid verminderen van naburig verkeer, druktevermindering en de implementatie van een waarschuwingssysteem als BikeScout.
 
Achtergrond experiment
De deelnemers aan het keuze-experiment moesten kiezen tussen twee routes die van elkaar verschilden op de kenmerken reistijd, type fietsinfra, kwaliteit wegdek, snelheid van gemotoriseerd verkeer, drukte, aanwezigheid kruispunt met verkeerslichten, aanwezigheid voorrangskruising en aanwezigheid van kruispuntinnovaties. Op basis van de uitkomsten hiervan schatten de onderzoekers een wiskundig model. De resultaten zijn recent gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Transport Policy
 

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Slimme kruispuntinnovaties beïnvloeden routekeuze nauwelijks

Scroll naar boven