SWOV: Educatieprojecten helpen een beetje

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:25-04-2007

Uit een evaluatiestudie van de SWOV blijkt dat er een maand na afloop van een verkeerseducatieproject bij meer dan de helft van de projecten sprake is van een weliswaar kleine, maar significante verbetering in veilig verkeersgedrag.


De onderzoekers van het EVEO-project ('Effecten van Verkeerseducatie Onderzoek') hebben zich gebogen over de vraag hoe effecten van educatieprogramma's het beste gekwantificeerd kunnen worden. Het aantal ongevallen als maat voor de effectiviteit voldoet niet, omdat ongevallen zeldzame gebeurtenissen zijn waarvan de oorzaak mede wordt bepaald door een samenloop van omstandigheden. De rol die educatie bij een ongeval speelt valt moeilijk te isoleren.
Een effectmaat die direct verband houdt met het aan te leren gedrag is daarom beter, aldus de SWOV.

In het EVEO-project is gekozen om het door de deelnemers gerapporteerde verkeersgedrag als maat te nemen voor de effectiviteit van een educatieproject. Dit 'zelfgerapporteerde' gedrag en de wijzigingen die hierin als gevolg van de verkeerslessen zijn opgetreden, geven aan of het project effectief is geweest. Voor invloeden van buiten het programma is gecorrigeerd door dezelfde metingen te doen bij een controlegroep die het programma niet hadden gevolgd.

De SWOV heeft uiteindelijk elf educatieprogramma's geëvalueerd. Deze programma's richten zich met name op jongeren en kinderen, en worden grotendeels via het onderwijs uitgevoerd. Soms richten de educatieprojecten zich op specifieke groepen verkeersdeelnemers, zoals (jonge) bromfietsers.

Doelstelling van de meeste educatieprojecten is deelnemers bewust te maken van de risico's van het verkeer en feitelijk (on)veilig verkeersgedrag. Dit gebeurt onder meer door klassengesprekken, demonstraties en voorlichting(sfilms).

Een maand na de uitvoering van het programma is bij meer dan de helft van de projecten sprake van een verbetering van verkeersveilig gedrag. De gemeten gedragsverandering is weliswaar klein, maar kan in zijn geheel herleid worden tot de effecten van het betreffende educatieprogramma.

De SWOV verklaart de gemeten effecten van de educatieprogramma's als volgt:
1. De looptijd van de geëvalueerde projecten is kort, terwijl met name herhaling van de boodschap de effectiviteit vergroot.
2. Verkeersgedrag is een vorm van gewoontegedrag; het doorbreken ervan vraagt een sterke motivatie en veel externe stimulansen, zoals beloning en straf.
3. Het EVEO-project richtte zich op 'geïsoleerde' effecten van educatie. Gecombineerde effecten zijn buiten beschouwing gelaten, terwijl uit de vakliteratuur blijkt dat juist combinaties van maatregelen (bijvoorbeeld educatie gecombineerd met politietoezicht) zeer effectief kunnen zijn.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

SWOV: Educatieprojecten helpen een beetje

Scroll naar boven