In een verkeersexperiment in het kader van de Rotterdamse Mobiliteitsaanpak wordt het aantal rijstroken voor auto’s verminderd en krijgen fietsers en voetgangers de vrijgekomen ruimte. Voor auto’s verandert de route niet.
Aan de zuidkant van de Erasmusbrug is er op de Erasmusbrug, de Posthumalaan en op de Wilhelminakade een rijstrook voor rechtsaf afgesloten voor auto’s. Daar hebben fietsers nu meer ruimte om bij verkeerslichten te wachten.
Aan de noordkant vervalt op de Schiedamsedijk een rijstrook voor het oversteken van de Erasmusbrug, omdat er aan de voet van de Erasmusbrug in de zuidelijke richting ook een rijstrook minder is, om ruimte te maken voor overstekende fietsers. Op het Vasteland is een rijstrook voor auto’s nu ingericht als fietspad. Op de Erasmusbrug blijven twee rijstroken voor auto’s beschikbaar.
De extra ruimte die met deze aanpassingen voor fietsers wordt gecreëerd, maakt het voor de fietsers eenvoudiger om in dit Corona tijdperk 1,5m afstand te kunnen houden bij het wachten voor een verkeerslicht. Tijdens het experiment wordt het effect op de verkeersstromen goed in de gaten gehouden en de ervaringen van de verkeersdeelnemers getoetst.