Ruimte voor de fietsklem in Utrecht

  • Soort:Onderzoeksrapporten
  • Auteur:Jan van Embden en Jan van der Horst
  • Uitgever:Fietsersbond
  • Datum:01-11-2006

Het tekort aan fietsklemmen op de openbare weg rond het Centraal Station is een van de klemmendste verkeersproblemen in Utrecht en het werkt sterk negatief op het gebruik van de fiets van en naar de trein en ook op het gebruik van de trein. Deze notitie is bedoeld om een aanzet gegeven voor een duurzame oplossing.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Samenvatting

    Ruw geschat denkt de Fietsersbond dat er tot ruwweg maximaal 15.000 fietsparkeerplaatsen bijgeplaatst kunnen worden. De meest voor de hand liggende oplossing is autoparkeerplaatsen in te wisselen voor fietsparkeerplaatsen, want daarmede is de sociale veiligheid redelijk gewaarborgd. Op de terreinen langs de Mineurslaan
    zal sociale veiligheid een probleem zijn en daarom zou toezicht noodzakelijk zijn
    gecombineerd met een pasjesregeling. Toezicht op een relatief compacte
    fietsenstalling aan de Mineurslaan is waarschijnlijk gemakkelijker te realiseren
    dan op het onoverzichtelijke en uitgestrekte Stationsplein al zou het daar ook
    wenselijk zijn. Bij voldoende fietsparkeeruimte is er veel minder geld nodig is
    voor de publieksonvriendelijke “handhaving” en dan kan “toezicht houden”
    wellicht budget-neutraal zijn. De terreinen aan de Mineurslaan laten een redelijk
    compacte stalling toe. De toegang zou kunnen geschieden met b.v. pasjes en
    elektronische sloten zoals dat ook gebruikelijk is bij NS-stations in andere
    steden.
    Voor een permanente oplossing zonder grote infrastructurele werken lijkt het
    gebruik van de kantoorgebouwen boven perrons 5 en 7 zeer aantrekkelijk: de
    fiets komt a.h.w. boven de trein te staan. Ook zullen de kosten niet extreem hoog
    zijn: het kantoorpersoneel in de huidige gebouwen kan naar een andere locatie
    en afhankelijk van hun functie iets of veel verder weg verhuizen.
    Ook het gebruik van de perronoverkappingen is zeer aantrekkelijk: er wordt geen
    extra ruimte onttrokken aan de dure grond bij het CS, er is geen sprake van
    stadsontsiering en de fiets staat zo dicht mogelijk bij de trein. Wel zal het project
    kostbaar zijn omdat infrastructurele wijzigingen nodig zijn aan het CS. Maar als
    het concept “meegenomen” wordt in de planning van de nieuwe OV-Terminal zullen de kosten acceptabel zijn. Een bijkomend voordeel kan zijn dat een snelle ontruiming in geval van noodsituaties als brand- en terreuralarm veel beter gewaarborgd is. ROCOV Utrecht denkt dat in de huidige plannen van de OVTerminal de vluchtwegen erg krap bemeten zijn. Met extra in- en uitgangen voor de fiets is dit probleem opgelost.

    Conclusie

    De Fietsersbond is van mening dat het gebruik van de perronoverkappingen en de NS kantoorgebouwen een zeer groot deel van het Stationsgebied kan ontlasten van de huidige fietsparkeer(over)last en dat daarmee bovendien voldoende reserve capaciteit overblijft om aan de door de Fietsersbond gesignaleerde moeilijk te schatten “verborgen” behoefte te voldoen.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Ruimte voor de fietsklem in Utrecht

Scroll naar boven