Ruim baan voor de fiets

  • Soort:Onderzoeksrapporten
  • Auteur:D.A. Eerdmans en H. Nanninga, inno-V
  • Datum:22-11-2007

Voorbereiding van proeven met DRIP&'s, groene golf en detectietechnieken voor fietsers.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • De gemeente Amsterdam wil dat fietsers meer comfort, gemak en snelheid ervaren. Onderzocht is of toepassing van de technieken en middelen uit het Dynamisch Verkeersmanagement leidt tot deze doelen, of ze op straat toepasbaar zijn en
    aansluiten bij de behoeften van fietsers. De volgende maatregelen zijn onderzocht en hebben geleid tot een besteksgereed PVE (1+2) of een notitie met nader uit te werken vragen (3):
    1. Fiets-DRIPS (informatiedisplays), als hulp bij de routekeuze tussen twee ponten tussen Amsterdam Noord en CS. Langs de fietsroutes, bij het laatste beslispunt kunnen displays worden geplaatst met een route-advies naar de pont met de kortste wachttijd. Met name in de avonduren kan dit 10 minuten reistijdwinst opleveren.
    2. Groenlicht-vooraankondiging, bijv. in de vorm van wachttijdvoorspellers die al zo’n honderd meter vóór een kruispunt geplaatst worden, zodat fietsers ruim tevoren weten of ze een tandje moeten bijschakelen of niet.
    3. Technieken om fietsers (beter) te detecteren. Nu meldt de eerste fietser zich aan door het indrukken van een knop of door het passeren van een lus. Het eerste is niet fietsvriendelijk en het tweede gaat mis met de moderne carbon-frames. Een techniek die fietsers goed detecteert en ook groepen fietsers kan detecteren en selectief kan prioriteren is RFID.
    De verwachte effecten van implementatie van bovenstaande maatregelen voor de fietser zijn: een aangenamer reis, minder onzekerheid en kortere wachttijden. Per saldo zal het fietsgebruik licht stijgen. Dankzij moderne detectietechnieken, zoals RFID, wordt beleidsinformatie verkregen over fietsintensiteiten en de routekeuze van fietsers. Resultaten: Amsterdam gaat uiterlijk medio 2008 als proef twee Fiets-DRIPS plaatsen bij het Mosplein in Amsterdam Noord. Ook wil de gemeente bij de kruising van de fietsroute door het Vondelpark met de Stadhouderskade een toepassing uittesten waarbij fietsers worden gedetecteerd, geprioriteerd en geïnformeerd.

Relevantie

Scroll naar boven