De voormalige DDR-gemeente - met ruim 200.000 inwoners - leidt de groei van het fietsgebruik af uit een door de universiteit van Dresden uitgevoerd onderzoek onder 638 huishoudens. Dat mobiliteitsonderzoek wordt iedere vijf jaar uitgevoerd.
Uit de cijfers blijkt dat het fietsaandeel van 1998 tot 2008 steeg van 8,7 procent naar 20,2 procent. Het ov-aandeel samen met fietsen en lopen steeg van 58,5 procent naar 64,6 procent. Het gebruik van de auto in het woon-werkverkeer daalde met 5 procent tot 35,4 procent.
Als oorzaken voert het stadbestuur - behalve de gestegen brandstofprijzen - ook de sterk verbeterde voorzieningen voor fietsers aan. Naast maatregelen als verlaging van trottoirbanden (in Duitsland wordt veel op het trottoir gefietst), meer fietsparkeerplaatsen, het openstellen van eenrichtingsstraten en betere bewegwijzering speelt ook het meenemen van de fiets in ov en Bike en Ride het gebruik sterkt in de kaart. Ook is er gewerkt aan het imago. Er werden campagnes gehouden zowel om de toeristische fietser te verleiden als om het utilitaire fietsgebruik te bevorderen.