Recreatief fietsen kan utilitair fietsen stimuleren

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:28-04-2014

Vrijetijdshuis Brabant heeft samen met NBTC-NIPO Research een onderzoek uitgevoerd naar de relatie tussen utilitair en recreatief fietsen. Bijna iedereen die recreatief fietst, fietst ook utilitair.


Conclusie van het onderzoek is dat - hoewel in beleidsvorming vaak onderscheid wordt gemaakt wordt tussen utilitaire en recreatieve fietsers - dit in de praktijk veelal dezelfde mensen betreft. Van mensen die recreatief fietst, fiets 95% ook utilitair.

Recreatief fietsen lijkt bovendien utilitair fietsen te stimuleren, zo leiden de onderzoekers uit de peiling af. Tweederde van de recreatieve fietsers zou vaker recreatief willen fietsen, een kwart zou vaker utilitair willen fietsen.

Belangrijkste redenen om utilitair te fietsen zijn de gezondheidsvoordelen die het met zich meebrengt en de lage kosten van fietsen.

Weersomstandigheden vormen de grootste drempel om vaker utilitair te fietsen. Daarnaast lenen niet alle afstanden zich er volgens recreatieve fietsers goed voor. En men noemt de beperkte bagagecapaciteit als bezwaar. Slechts weinig fietsers leggen utilitair lange afstanden af van meer dan 30 minuten.

Utilitaire fietstochtjes worden namelijk veelal ondernomen voor korte afstanden voor dagelijkse zaken: boodschappen (75%), bezoek vrienden, familie of kennissen (62%). Het werk als bestemming wordt door slechts 1% van de recreatieve fietsers genoemd.

Suggesties die zelf door recreatieve fietsers worden geopperd om fietsen te stimuleren zijn het aanleggen van goede/betere fietspaden, goedkopere fietsenstallingen, het wijzen op de gezondheidsvoordelen in communicatie (bijvoorbeeld fietscampagnes) en fietsen veiliger maken.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Recreatief fietsen kan utilitair fietsen stimuleren

Scroll naar boven