“Door de maatregel blijken fietsers sneller geneigd om ook door het rood te fietsen op plaatsen waar dat volgens de wegcode niet is toegelaten. Dat kan leiden tot gevaarlijke situaties”, zegt onderzoeker Tim De Ceunynck.
De verkeersborden B22 en B23 laten fietsers op bepaalde kruispunten toe om rechtsaf te slaan of rechtdoor te rijden bij rood en oranje licht. De nieuwe maatregel – sinds 2012 van kracht – is bedoeld om het comfort voor de fietsers te verhogen, de reistijd te verminderen en zo fietsen aantrekkelijker te maken.
De onderzoekers vroegen 768 personen naar hun ‘fietsgedrag’. In een online enquête kregen de deelnemers foto’s van enkele concrete (verkeers)situaties voorgelegd, met de vraag hoe groot de kans was dat ze in die specifieke situatie door rood licht zouden fietsen om rechtsaf te slaan. De helft van deze groep werd daarbij op voorhand herinnerd aan het bestaan van de ‘rechtsaf door rood’-regel, de andere helft niet.
Uit de analyses blijkt dat de deelnemers die zich door deze extra informatie sterker bewust waren van de regel, ook sterker geneigd waren om rechtsaf door het rode licht te fietsen op plaatsen waar dat niet was toegestaan.
De resultaten tonen volgens De Ceunynck verder dat mannen, jongeren en mensen die vaker andere vormen van risicovol fietsgedrag vertonen (fietsen onder invloed van alcohol, mobiel bellen tijdens het fietsen …) eveneens meer geneigd zijn om door rood licht te rijden waar dit niet mag.