Fietsberaadnotitie: Rapportage enquête 10-jarig bestaan Fietsberaad

  • Soort:Notities
  • Auteur:Otto van Boggelen
  • Uitgever:CROW-Fietsberaad
  • Datum:26-07-2012
Rapportage van een klantentevredenheidsenquête, die het Fietsberaad heeft uitgevoerd in het kader van het 10-jarig bestaan.

 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Conclusies en aanbevelingen

    Op basis van de enquête-uitkomsten worden in deze rapportage de volgende conclusies en aanbevelingen getrokken:

    • De algemene waardering voor het werk van het Fietsberaad is goed (gemiddeld rapportcijfer 7,6). Meer dan 80 procent van de primaire doelgroep vindt dat de producten en diensten goed aansluiten bij de kennisbehoeften voor het eigen werk. Daarom wordt aanbevolen om door te gaan op de ingeslagen weg en stapsgewijs het aanbod van producten en diensten verder te verbeteren. Extra aandacht zou besteed kunnen worden aan doelgroepen met een grotere afstand tot het fietsbeleid, zoals ‘overige’ beleidsmedewerkers en raadsleden.
    • De bekendheid van gemeenteraadsleden met het kennisaanbod van het Fietsberaad kan nog aanzienlijk vergroot worden. Eventueel de kennis voor deze doelgroep toegankelijker maken (bijvoorbeeld meer samenvatten en duiden).
    • Ook bij medewerkers van decentrale overheden die niet direct belast zijn met het fietsbeleid kan de bekendheid met het Fietsberaad vergroot worden. Ook voor deze doelgroep zou de kennis eventueel toegankelijker gemaakt kunnen worden (bijvoorbeeld meer samenvatten en duiden).
    • In de communicatie en de onderwerpkeuze moet het steeds helder zijn dat het Fietsberaad een kenniscentrum is (en geen belangenorganisatie voor fietsers) door:
      o De kennisbehoefte van medewerkers van decentrale overheden als richtsnoer te nemen, ook als het impopulaire maatregelen voor fietsers betreft;
      o In de berichtgeving ook ruimte te geven aan geluiden die de fietslobby niet welgevallig zijn;
      o Inhoudelijk oog te hebben voor belangen die conflicteren met fietsersbelangen;
      o Te benadrukken dat het Fietsberaad onderdeel uitmaakt van het KpVV.
    • De mate waarin de kennisproducten van het Fietsberaad de (lokale) beleidsagenda bepalen kan vergroot worden door de beschikbare kennis op de strategische momenten en op een toegankelijke wijze onder de aandacht van beleidsmakers en bestuurders te brengen.
    • Aanbevolen wordt in de huisstijl van het Fietsberaad sterker te benadrukken dat het Fietsberaad onderdeel is van het KpVV. Dit kan meegenomen worden in de communicatiestrategie die het KpVV ontwikkelt voor de periode vanaf 2013.
    • In de uitingen van het KpVV (website, Update) meer benadrukken dat het Fietsberaad onderdeel is van het KpVV. Ook dit kan meegenomen worden in de communicatiestrategie die het KpVV ontwikkelt voor de periode vanaf 2013.
    • Hoewel het magazine Fietsverkeer een relatief duur product is, biedt de structureel hoge waardering (rapportcijer 7,9) voldoende aanleiding om hierin te blijven investeren.
    • Het bereik van Fietsverkeer kan verder vergroot worden. Meer dan de helft van de ‘klanten’ van het Fietsberaad zegt geen abonnee te zijn van het magazine Fietsverkeer.
    • Ook voor de e-mailnieuwsbrief zijn er nog kansen om het bereik onder de bestaande klanten te vergroten. Iets minder dan de helft zegt nog geen abonnement te hebben.
    • Verbetersuggesties voor de nieuwsbrief hebben betrekking op de lay-out en de bronvermelding. Daarnaast wil een deel van de doelgroep een selectie van berichten kunnen lezen als men niet online is (op papier, mobiele telefoon of tablet).
    • Verbetersuggesties voor de website hebben betrekking op de zoekfunctie, interactie met de gebruiker en de structuur van de digitale bibliotheek.
    • Voor een aantal klanten is de reistijd een belemmering voor deelname aan bijeenkomsten. De organisatie van (enkele) regionale bijeenkomsten zou hier aan tegemoet kunnen komen.
    • Fietsberaad-publicaties over verkeerskundige of verkeertechnische onderwerpen zijn het bekendst onder de doelgroep. Ook in de toekomst moet het onderzoeksprogramma weer voorzien in de behoefte aan vernieuwing van kennis over verkeerskundige/verkeerstechnische onderwerpen.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Fietsberaadnotitie: Rapportage enquête 10-jarig bestaan Fietsberaad

Scroll naar boven