Promotie helpt jonge fietsers in het zadel

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:23-06-2006
Promotionele activiteiten zijn een belangrijke succesfactor als het erom gaat scholieren op de fiets te krijgen. Dat bleek tenminste bij het Bike it project in Engeland. Het fietsgebruik verviervoudigde bij een aantal scholen.

Promotionele activiteiten zijn een belangrijke succesfactor als het erom gaat scholieren op de fiets te krijgen. Dat bleek tenminste bij het Bike it project in Engeland. Het fietsgebruik verviervoudigde bij een aantal scholen.

Engeland heeft dan ook een behoorlijke achterstandspositie vergeleken met andere Europese landen. Minder dan 2% van de verplaatsingen naar school gaan per fiets, tegen 50% of meer in landen als Denemarken en Nederland. Bij sommige scholen is het zelfs niet toegestaan met de fiets te komen.
De Bike it campagne inventariseerde eerst wat kinderen ervan weerhield met de fiets naar school te komen. Belangrijke redenen waren het moeten dragen van een helm en problemen met het vervoer van bagage. Verkeersonveiligheid vormde volgens de kinderen niet echt een obstakel.
Vervolgens werd waar mogelijk ingespeeld op genoemde problemen, bijvoorbeeld door meer stallingsvoorzieningen te realiseren, die vervolgens met veel tam-tam in gebruik werden genomen. Daarnaast werden tal van activiteiten georganiseerd. Zo werd fietsen in verschillende lesprogramma's opgenomen en werden fiets-naar-school-weken georganiseerd waarbij prijzen te winnen waren.
Het fietsgebruik liep van 2% op tot 8% bij de 40 scholen die aan het project deelnamen. Binnen de doelgroep 9-12 jarigen lag dit percentage soms nog hoger.
Promotionele activiteiten worden door 90% van de schoolhoofden als belangrijkste succesfactor genoemd, gevolgd door betere stallingsvoorzieningen (84%), advies van de campagneorganisatie (74%) en fietscursussen (68%). Infrastructurele maatregelen scoren opvallend laag met 26%.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Promotie helpt jonge fietsers in het zadel

Scroll naar boven