Pop-up fietspaden leiden tot forse groei fietsverkeer

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:06-04-2021
De pop-up fietspaden die in veel Europese steden zijn aangelegd vanwege Corona hebben geleid tot een aanzienlijke groei van het aantal fietsers.

In een flink aantal Europese steden zijn vorig jaar kort na het begin van de Coronacrisis tijdelijke fietspaden aangelegd. Vaak werden rijstroken aan het autoverkeer onttrokken met behulp van gele markering of bakens. Berlijn was één van de koplopers en het Berliner Klimaforschungsinstitut MCC heeft uitgezocht wat het effect was daar, en in 105 andere Europese steden waaronder Wenen, Parijs en Dublin. Daarvoor gebruikt men de telcijfers afkomstig van 736 telstations in die steden.

Gemiddelde lengte van die pop-up paden was 11,5 km. De kosten varieerden. In Belijn werden die becijferd op 9500 euro per kilometer.

“Het is duidelijk dat veel mensen door de Coronacrisis sowieso op de fiets stapten om volle bussen te vermijden’, aldus onderzoeker Sebastian Kraus van het MCC. “Maar onze berekeningen laten zien dat de extra fietspaden daarbovenop tot meer fietsverkeer hebben geleid.”

Voor de studie [open access] heeft men daartoe steden met pop-fietspaden vergeleken met steden die dat niet deden. Vervolgens werden de resultaten ‘geschoond’ op factoren als de locatie van telpunten, beschikbaarheid van het ov, bevolkingsdichtheid, topografie, weer, en dergelijke. Zo kwam men tot de schatting dat de pop-paden tussen maart en juli 2020 tussen 11 en 48 procent extra fietsverkeer hebben opgeleverd.
Verder becijferde men dat de nieuwe infrastructuur op jaarbasis tussen de 1 en 7 miljard en gezondheidswinst hebben opgeleverd. Vooropgesteld natuurlijk dat de fietsers het nieuwe patroon blijven volgen.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Pop-up fietspaden leiden tot forse groei fietsverkeer

Scroll naar boven