Peijs: 'Toename aantal slachtoffers in woonwijken niet door slechte inrichting 30 km-gebieden'

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:16-05-2006
In 2005 vielen 43 doden op wegen met een snelheidslimiet kleiner of gelijk aan 30 km/uur. Het aantal verkeersdoden in gemeentelijke 30 km-gebieden (inclusief woonerven) in 2005 bedroeg 36. De uitbreiding van het areaal aan 30 km-gebieden is de belangrijkste verklaring voor de stijging van het aantal doden en ziekenhuisgewonden. In absolute aantallen stijgt het aantal doden weliswaar, maar relatief gezien daalt het aantal.

In 2005 vielen 43 doden op wegen met een snelheidslimiet kleiner of gelijk aan 30 km/uur. Het aantal verkeersdoden in gemeentelijke 30 km-gebieden (inclusief woonerven) in 2005 bedroeg 36. De uitbreiding van het areaal aan 30 km-gebieden is de belangrijkste verklaring voor de stijging van het aantal doden en ziekenhuisgewonden.

Dit antwoord minister Peijs in antwoord op Kamervragen. Eerder stelde de ANWB op het Nationaal Verkeersveiligheidscongres dat de verkeersveiligheid in woonwijken de afgelopen jaren sterk is verslechterd, onder andere ten aanzien van de fietser. Volgens de ANWB wordt deze stijging veroorzaakt door een slechte inrichting van veel 30 km-gebieden.
De minister is het daar niet mee eens. 'In 2003 is een gedetailleerde analyse uitgevoerd op de dodelijke ongevallen binnen 30 km-gebieden. Daaruit is gebleken dat een relatief groot deel van de verkeersdoden op deze wegen is veroorzaakt door een samenloop van ongunstige omstandigheden en dat dit niet te wijten is geweest aan de inrichting van de 30 km-gebieden. Uit een onderzoek over de relatie tot de stedenbouwkundige omgeving is tevens gebleken dat juist op de aansluiting met de gebiedsontsluitingswegen nog steeds veel ongevallen voorkwamen. Sindsdien wordt extra aandacht besteed aan de zogenaamde poortconstructies.'

Het startprogramma Duurzaam Veilig heeft geleid tot een jaarlijkse besparing van minstens 27 verkeersdoden en 900 geregistreerde ziekenhuisgewonden in 30 km-gebieden. In 1998 vielen er in 30 km-gebieden 2,22 doden per 1000 km 30 km-weg en in 2003 waren dat er 1,26. Relatief gezien daalde het aantal doden in deze periode per 1000 km weglengte met ruim 44%, zo rekent de minister voor. 'Het is in die periode dus wel degelijk veiliger geworden in de 30 km-gebieden.'
En verder: 'Complementair aan de ontwikkeling op de 30-kmwegen is de meer dan evenredige daling van het aantal doden op 50 km-wegen. Veel van de 30 km-wegen waren voorheen immers 50 km-wegen. Het geregistreerde aantal doden op 50 km-wegen is in de periode tussen 1998 en 2003 gedaald met 52. Bekijken we de 30 en 50 km-wegen tezamen, dan is in 2005 sprake van een daling van bijna 7% ten opzichte van 2004. Dat loopt dus in de pas met het algemene dalingspercentage.'
Minister Peijs vermoedt dat deze relatieve daling van het aantal slachtoffers mogelijk minder goed zou zijn uitgevallen als gekozen was voor een implementatie van een veel kleiner areaal optimaal Duurzaam Veilig 30 km-gebieden dan het nu gerealiseerde areaal.

De ANWB merkte verder op dat de ontwikkeling van de ziekenhuisgewonden achterblijft bij de daling van het aantal verkeersdoden. Minister Peijs deelt deze constatering. 'En dat betekent dat hier extra aandacht aan wordt besteed, bijvoorbeeld bij de aanpak van kwetsbare verkeersdeelnemers.'

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Peijs: 'Toename aantal slachtoffers in woonwijken niet door slechte inrichting 30 km-gebieden

Scroll naar boven