Hoewel fietsen op zich een gezonde bezigheid is, vrezen sommige verkeersdeskundigen dat het aantal verkeersslachtoffers toeneemt als meer automobilisten overstappen op de fiets. De onderzoekers J.P. Schepers en E. Heinen berekenden op basis van de ongevallengegevens van gemeenten wat het effect zou zijn van zo'n overstap.
Ondanks het feit dat fietsers per kilometer meer risico lopen om slachtoffers te worden van een verkeersongeval dan automobilisten, blijkt dat het aantal verkeersdoden niet zal toenemen.
Dat is volgens de onderzoekers te verklaren uit het feit dat er door de overstap minder auto's op de weg komen die een risico vormen voor de fietser. Bovendien zijn de fietsritten korten dan de autoritten die ze vervangen.
Verder blijkt uit eerder onderzoek dat als meer mensen fietsen er sowieso zo sprake is van een daling van het aantal ongevallen omdat men kennelijk zekerheid ontleent aan het feit dat men onderdeel uitmaakt van een grotere groep.
Het aantal verkeersgewonden neemt echter wel toe. En dat is volledig te verklaren door een toename van het aantal enkelvoudige ongevallen, waarbij geen andere verkeersdeelnemer is betrokken, zoals vallen of tegen een paaltje aanrijden. Dat laatste speelt vooral bij oudere fietsers.