Overheid vraagt reacties voorgenomen wijziging regeling speed-pedelecs

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:16-11-2015

Nu nog is de speed-pedelec officieel een snorfiets. Maar met ingang van 2017 wordt het een bromfiets. Het ministerie van IenM heeft een wijziging van het RVV in de maak om dit te regelen. Via een internetconsultatie vraagt men reacties op het voorstel.


  • De consultatie is te vinden is via overheid.nl op https://www.internetconsultatie.nl/speedpedelec. Daar is de letterlijke tekst van de voorgenomen RVV-wijziging met een uitgebreide toelichting beschikbaar. Reageren kan tot 1 december 2015.

    Uit de toelichting blijkt onder meer hoe de fietsfabrikanten tot nu toe de speed-pedelec als snorfiets door de typekeuring heen wisten te loodsen. Motorrijtuigen als de speed-pedelec hebben voor de toelating tot de markt een typegoedkeuring nodig. Eén van de (Europese) eisen om voor een typegoedkeuring in aanmerking te komen was dat het voertuig over een autonome snelheid moest beschikken (wat strikt genomen niet opgaat bij fietsen met trapondersteuning). Maar bij de toelatingskeuring van de speed-pedelec werd dit opgelost door uit te gaan van de maximumsnelheid die de motor kon leveren (zonder bijtrappen). Dit was mogelijk omdat fabrikanten speed-pedelecs hadden uitgerust met een “gashendel”. Door “gas te geven”(maar niet te trappen) kon met speed-pedelecs een snelheid van minder dan 25 km/uur worden behaald. Deze snelheid is als maximumconstructiesnelheid opgenomen in de typegoedkeuring. Dit betekent dat de hogere snelheid (tot 45 km/uur), mogelijk door de fysieke inspanning van de bestuurder, geheel buiten beschouwing bleef.

    Nieuw is nu dat bij de speed-pedelecs als gevolg van gewijzigde Europese wetgeving de trapondersteuning wel wordt meegenomen in de constructiesnelheid. Deze speed-pedelecs worden daarom gekentekend als bromfiets.

    Met alle gevolgen van dien, zoals het opschuiven van het fietspad naar de rijbaan. En verplicht een helm op.

    Het voorstel tot wijziging van het RVV behandelt ook een overgangsregeling voor eigenaren van speed-pedelecs die hun snorfiets moeten laten omzetten tot bromfiets (inclusief nieuw kenteken). Daarvoor heeft men een half jaar de tijd (2de helft 2016). Het Rijk neemt de kosten daarvoor voor zijn rekening. Men schat nu dat het om zo’n 3000 speed-pedelecs gaat.

    Een recent eigen onderzoekje van fietsfabrikant Sparta onder speed-pedelc gebruikers leert overigens dat deze groep niet zit te wachten op nieuwe regelgeving. Op de vraag: “Als de high speed e-bike onder de categorie bromfietsen valt dan is het een minder aantrekkelijk vervoermiddel” antwoord 92 procent bevestigend.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Overheid vraagt reacties voorgenomen wijziging regeling speedpedelec

No data found
Scroll naar boven