Als ouderen meer fietsen, is gemiddeld het risico op een letselongeval lager. Mogelijke verklaringen hiervoor zijn de hogere routine en ervaring van de ouderen die meer fietsen en mogelijk ook de betere fietsinfrastructuur ter plaatse, die veiliger is en ouderen uitnodigt meer te fietsen.
Van alle onderzochte aspecten in de Fietsbalans hebben er twee een aantoonbaar negatief verband met de veiligheid van oudere fietsers: geluid (op straat) en verkeershinder (een maat voor drukte op straat).
De Fietsersbond komt op grond van het onderzoek tot de conclusie om ouderen in de leeftijdklasse 60 – 74 jaar die dat willen te stimuleren zo lang mogelijk te blijven fietsen. Voor ouderen van 75 jaar en ouder is wellicht maatwerk nodig, waarbij de fietsschool van de Fietsersbond een rol kan spelen. Verder leidt een beter fietsklimaat, in het bijzonder fietsvriendelijke infrastructuur, tot meer fietsgebruik en lagere risico’s, ook voor ouderen. Ook Ontvlechting van de netwerken van fiets en auto en bredere fietspaden dragen bij aan de veiligheid van de oudere fietser.